Kaupunginjohtaja Esko Poikela (LS 12.11.) ja Rauman telakkateollisuuden grand old man, Aarno Mannonen (LS 17.11.) ovat nostaneet aiheesta esille Rauman brändin kehittämisen merelliseen suuntaan.
Juuri niin. Vaikka Rauma on vuosisatainen merikaupunki ja sillä on telakkateollisuudessa pitkä historia, se ei valitettavasti näy juuri mitenkään Rauman markkinoinnissa. Siihen meillä on kuitenkin kaikki edellytykset. Nyt täytyy saada taas nousuun vanha yhteisöllisyys ja talkoohenki.
Niin nousi aikoinaan maahamme joka niemen notkoon ja saarelmaan koko kylän yhteinen kansakoulu ja kulttuurikeskus. Samassa hengessä talkoilla syntyivät niin seurojen- kuin työväentalotkin.
Rauman merimuseon aikaan saaminen ja rakentuminen vanhan merikoulun tiloihin on siitä myös oivallinen esimerkki.
Nykyinen merimakasiinin rakentaminen on erittäin pitkälle samanlainen hanke.
Tarvitaan intomielinen projektin vetäjä, joka ei palkattomia työtuntejaan laske ja myös samanlaista talkooväkeä. Myös lahjoittajia.
Tällaisella kokonaispanostuksella saadaan Raumalle taas uusi, hieno vetonaula, nyt myös merellisessä hengessä.
Mallipuusepän poikana olen koko ikäni ollut kiinnostunut malleista.
Pikkupoikana kävin Rauma-Repolan malliverstaalla toisinaan viemässä (äidin ideoimana) isälle evästä ja näin tuota mallien maailmaa.
Verstaalla tehtiin monenlaisia telakalla tarvittavia puisia malleja.
Aarno Mannosella on nyt hallussaan sellainen helmikokoelma Raumalla tehtyjen laivojen pienoismalleista, joka on todella arvokas ja ansaitsisi ehdottomasti tulla julkisesti koko kansan silmien eteen, niin kuin hän ehdottaa.
Merellinen showroom olisi tällekin kokoelmalle mitä parhain sijoituspaikka. Jos se sijoittuisi vielä RMC:n telakan yhteyteen, lyötäisiin useampikin kärpänen yhdellä iskulla.
Tätä voisi verrata hyvin TVO:n vierailukeskukseen Eurajoella. Siitä voisi ottaa suoran kopin ja muuttaa vaan sähkötuotanto laivojen rakentamiseksi.
Keskuksesta tulisi taatusti Raumalle vastaavanlainen vetovoimatekijä kuin vierailukeskus on TVO:lle. Siellä kävisivät niin raumalaiset kuin turistitkin koululaisryhmistä puhumattakaan.
Nyt vain pallo pyörimään ja kaupungin selkärankaa tueksi kyseisen showroomin suurentamista heti kertaheitolla ajatellen.
Motto voisi kuulua vaikka näin: ”Tleestast Raumall – luannikkaha merikaupunkki.”
Lasse Kempas