Rauman pitää kuulla nuoria aikuisia

Pitovoimaisessa kaupungissa on positiivinen ilmapiiri, tapahtumia ja paikallisia juttuja. Kun siihen päästään, nuoret aikuiset ja lapsiperheet viihtyvät kaupungissa ja 580-vuotiaalla Raumalla on hyvä tulevaisuus. Arkistokuva: Pekka Lehmuskallio

Rauman uusi kaupunkistrategia on valmistunut ja etenee poliittiseen päätöksentekoon. Strategia kattaa vuodet 2022–2030. Raumasta halutaan tehdä ”vahva ja vaikuttava” sekä ”luonnikas ja lumoava” (LS 15.4.).

Strategiset päämäärät voi tiivistää kolmeen kokonaisuuteen: Rauma haluaa olla elinvoimainen, pitovoimainen ja valovoimainen.

Useampi kannullinen kahvia lienee kulunut, kun kaupungin työryhmissä on päätetty juuri noiden laatusanojen parhaiten kuvaavan sitä mitä Rauma tahtoo olla.

Kaupunginhallitus käsittelee uutta strategiaa tänään tiistaina ja kaupunginvaltuusto ensi viikolla. Sen jälkeen aloitetaan strategian ”jalkautus” eli käytännön toteuttaminen.

Se vasta ratkaisee, muuttuvatko ajatukset ja laatusanat todellisuudeksi.

Oikeilla jäljillä Rauma näyttää olevan, sillä kaupungin tiedotteen mukaan Rauma aikoo hyödyntää laajemmin kansainvälisyyttä, huomioida erityisesti nuoret aikuiset ja lapsiperheet sekä tehdä asioita isommin ja vaikuttavammin.

Kun sosiaali- ja terveysasiat siirtyvät alueiden hoidettaviksi, elinvoima nousee yhä selvemmin kuntien tärkeimmäksi tehtäväksi. Rauma tavoittelee yritysystävällisimmän kaupungin titteliä.

Oikein!

Tämän lehden palstoilla pitovoimasta taisi ensimmäisenä puhua aluekehityksen asiantuntija Timo Aro neljä vuotta sitten.

Pitovoiman voi muotoilla vaikka niin, että se saa ihmiset jäämään kotikuntaansa.

”Eivätkä vain jäämään pakon edessä, vaan siksi, että ovat tyytyväisiä. Tällöin asukkaat puhuvat hyvää omasta paikkakunnastaan. Sisäisesti vahva kunta tai alue alkaa näyttää vetovoimaisemmalta myös ulkoapäin katsottuna”, selitti Aro oivallustaan.

Pitovoimaisessa kaupungissa on positiivinen ilmapiiri, tapahtumia ja paikallisia juttuja. Kun siihen päästään, nuoret aikuiset ja lapsiperheet viihtyvät kaupungissa ja 580-vuotiaalla Raumalla on hyvä tulevaisuus.

Sitten vielä lisää paukkuja matkailuun ja tapahtumiin, niin vetovoimakin tulee kuntoon.