Rauman potkuribisnes sai hyvän isännän

Kongsbergin kyltit ilmestyivät Rauman meriteollisuuspuistoon keväällä kolme vuotta sitten. Nyt vaikuttaa siltä, että raumalainen potkurilaitebisnes on saanut hyvän isännän.

Torstaina kerroimme, että Kongsberg Maritime Finlandille kuuluu enimmäkseen hyvää. Tilauksia on saatu, ihmisiä pestattu hommiin, tuotantoa siirretään Norjasta Raumalle (LS 7.4.).

KMF:n viime vuoden tulosta ei ole julkaistu, mutta konsernitason luvut ainakin näyttävät hyviltä.

Kongsbergin meriryhmän tilauskanta kasvoi viime vuonna noin 200 miljoonaa euroa ja oli noin 1,8 miljardia euroa. Konsernin vuosikertomuksessa todetaan, että ristiinmyynti toi tuntuvaa kasvua uusiin tilauksiin ja jälkimarkkinoille.

Ristiinmyynnin Kongsberg näki yhdeksi tärkeimmäksi synergiamahdollisuudeksi, kun se päätti ostaa suurimman osan Rolls-Roycen meribisneksistä.

Hyväksi esimerkiksi ristiinmyynnistä vuosikertomuksessa nostetaan hinaajamarkkina. Se on raumalaisittain merkille pantava juttu, sillä juuri hinaajien potkurilaitteet ovat tällä hetkellä Rauman-tehtaan päätuotteita.

Raumalla onkin pantu positiivisesti merkille, että Kongsberg on avannut uusia ovia.

Yhteensä noin 7 000 ihmistä työllistävällä Kongsberg Maritimella on paljon tarjottavaa meriteollisuuden asiakkaille. Osa asiakkaista suosii laajempia kokonaisratkaisuja.

Tunnettu ja luotettu nimi oli Rauman-bisnesten vanhalla isännälläkin. Rolls-Royce on arvostettu brändi maailmalla, vaikkeivät hintavat henkilöautot ole enää vuosikymmeniin kuuluneet konsernin tuotevalikoimaan. Niiden elämä jatkuu osana BMW:tä ja Volkswagenia.

Nykyisin Rolls-Royce on ennen muuta lentokoneyhtiö. Meriryhmän merkitys ei ollut sille yhtä suuri kuin Kongsbergille. Siksi muutosta on pidetty Raumalla voittopuolisesti hyvänä asiana.

Toki myös Kongsbergin suurin liiketoiminta on muuta. Norjan valtionyhtiöksi laskettavan konsernin päätuote ovat meritorjuntaohjukset. Kongsberg omistaa myös puolet suomalaisesta puolustusalan yrityksestä, Patriasta.