Rauman radan pilottia viedään Turun suuntaan

Hallituspuolueiden satakuntalaiset kansanedustajat ottivat yhdessä kantaa Rauma/Pori–Tampere-radan puolesta. Nelikolle tuli yllätyksenä, että Digiradan valmisteluvaiheen loppuraportissa nostetaan esille toinen vaihtoehto pilotille: Turku–Karjaa.

”Esityksen jälkeen onkin pitänyt uudelleen kääriä hihat ja lähteä työskentelemään sen eteen, että pilotti todella saadaan Tampere–Pori/Rauma-yhteydelle”, kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) totesi.

”Parlamentaarisen työryhmän taustamuistioissa otettiin kantaa siihen, että Tampere–Pori/Rauma-rata soveltuu Digiradan pilotiksi hyvin. Nyt on syytä pitää kiinni tästä yhdessä linjatusta”, tuki kansanedustaja Eeva Kalli (kesk.)

Asia on ajankohtainen. Loppuraportin mukaan päätös pitää tehdä tänä syksynä.

Digiradan testijärjestelmä on rakennettu Kouvola–Kotka/Hamina-radalle. Valitulle pilottiradalle – joko Satakuntaan tai Varsinais-Suomeen – uutta tekniikkaa tuodaan vuosina 2025–2026.

Raporttiin kirjatun kakkosvaihtoehdon mukaan Turku–Karjaa olisi ykkönen ja Rauman radan vuoro tulisi vasta kolmannella kierroksella, 2029–2031.

Digirata on Satakunnan edunvalvonnan tärkeä tavoite, sillä se tukisi muun muassa henkilöjunaliikenteen palauttamista Rauma–Kokemäki-radalle. Se voitaisiin aloittaa vuonna 2024 – kunhan valtion rahoitus järjestyy.

Digirata mahdollistaa suuremmat kuljetusmäärät, mikä helpottaisi henkilö- ja tavaraliikenteen aikataulujen yhteensovittamista. Henkilöjunien paluu ei saisi tarkoittaa heikennystä teollisuuden, kaupan ja satamien logistiikkaan.

On realistista, että alussa ilmenee yllättäviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa esimerkiksi viivästyksiä tai negatiivisia imagovaikutuksia. Siksi ensimmäiset vaiheet tulisi asettaa alueille, joissa täsmällisyyspoikkeamat eivät välittömästi heijastu koko rataverkolle. Niin todetaan loppuraportissa.

”Tampere–Pori/Rauma -rata sopii parhaiten Digiradan pilotiksi radan ominaisuuksien ja sen nykyisen liikennöinnin soveltuvuuden vuoksi”, sanoi kansanedustaja Jari Myllykoski (vas.).