​​​​​​​Rauman seudun kaukoliikenteen nykyiset yhteydet kannustavat henkilöautoiluun

Bussiyhteydet ovat heikot niin Huittisten, Tampereen, Turun kuin Helsingin suuntaan – ja näiltä paikkakunnilta tänne. Ainoastaan Rauman ja Porin välillä on hyvä tarjonta

Nykyiset kaukoliikenteen bussiyhteydet eivät palvele riittävällä tasolla Rauman seudun saavutettavuutta. Vähentyneet matkustajamäärät kertovat siitä, että vuorojen tarjonnan heikkenemisen myötä on siirrytty muihin matkustusmuotoihin.

Ehdotamme tilanteeseen muutamia konkreettisia parannuksia. Bussiyhteyksillä on merkitystä esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjunnan ja seutukunnan vetovoimaisuuden osalta.

Bussiyhteydet ovat heikot niin Huittisten, Tampereen, Turun kuin Helsingin suuntaan – ja näiltä paikkakunnilta tänne. Ainoastaan Rauman ja Porin välillä on hyvä tarjonta, kiitos Rauman, Porin ja Eurajoen ja Varsinais-Suomen ELY:n ostoliikenteen rahallisen tuen. Pohjolan liikenteen vetäydyttyä seudun kaukoliikenteestä tilanne on edelleen heikentynyt. Bussivuorojen heikentynyt tarjonta on supistanut kysyntää.

Suurin syy matkustajamäärien heikentymiseen on nähdäksemme matkustajien siirtyminen muihin mahdollisiin kulkutapoihin. Esimerkiksi Tampereelle matka-aika bussilla on nopeimmillaan 2h45min, kun se omalla autolla on kelillä kuin kelillä 1h45min. Tunnin ero matka-ajassa tarkoittaa sitä, että bussille ei oikein löydy muita käyttäjiä kuin pakkokäyttäjiä.

Sama tilanne tietysti, jos mietitään Helsingin suuntaa. Matka-aika Helsingistä Raumalle on Onnibussilla 3h45min, mutta tästäkin ajasta noin puoli tuntia vietetään Turussa, eivätkä vuorot mene parhaimpaan aikaan. Helsingin suuntaan mennään myös Turun rautatieaseman kautta – ajetaan ensin omalla autolla Turkuun ja sitten hypätään junaan. Tampereelle ja muualle Suomeen kuljetaan ajamalla omalla autolla ensin Kokemäen junaseisakkeelle ja siitä junalla eteenpäin.

Mikä ratkaisuksi? Rauman ja Tampereen välisten vuorojen tulisi mahdollistaa arkipäivisin työssäkäynti kaupunkien välillä. Yhteys Tampereelle kahdeksaksi ja myös yhdeksäksi Raumalta ja sama toisinpäin. Iltapäivällä takaisin klo 16.00 jälkeen, esim. klo 16.10. Samalla kohenisivat Rauman, Lapin, Euran ja Huittisten väliset pendelöintiyhteydet.

Helsingin suuntaan suurin tarve on arkipäivisin perille pääsy ennen klo 9.00, jolloin töihin liittyvät tilaisuudet usein alkavat. Paluu olisi luonnollisesti klo 16.00 jälkeen, esimerkiksi klo 16.10. Yhteyden tulisi kulkea pikavuorona Turun kautta, jolloin matkaltakin saisi enemmän matkustajia ja vuoron liikennöitsijälle kannattavammaksi. Matka-ajan saisi helposti viritettyä kilpailukykyiseksi, esimerkiksi 3h30min, kun matkaan menee henkilöautolla n. 3h.

Myös optimoitu junabussiyhteys palvelisi Helsingin suuntaan matkustamista: aamun junalle synkronoitu yhteys Raumalta Turkuun, joka olisi Helsingissä ennen yhdeksää ja iltapäivällä Helsingistä klo 16.00 jälkeen yhteys Turun rautatieasemalta takaisin Raumalle. Tässä yhteydessä myös mahdollisuus kulkea matka yhdellä lipulla olisi asiakaslähtöinen kysyntää lisäävä tekijä. Lisäksi tarvittaisiin viikonloppuisin enimmäkseen opiskelijoita ja matkailijoita palvelevat nopeammat vuorot Tampereelle, Turkuun ja Helsinkiin sekä näistä kaupungeista Rauman suuntaan.

Seudulla on valtavasti potentiaalia. Täällä on korkeakouluja, vireä elinkeinoelämä sekä paljon nähtävää ja koettavaa. Tällä hetkellä ei ole henkilöjunaliikennettä kilpailijana, eikä kovin montaa liikennöitsijöijääkään. Seudun koko tarjoaisi liikennöitsijöille riittävästi kysyntäpotentiaalia.

Kaukoliikenteeseen tulee panostaa. Muutamilla täsmävuoroilla matkustajia olisi saatavissa riittävästi, kun matka-aika ja aikataulutus olisivat nykyistä parempia. Tähän tarvitaan kuntien sitoutumista, halua tarjota optimoituja vaihtoehtoja, luotettavat liikennöitsijät sekä lopulta tehokasta viestintää paremmista julkisista yhteyksistä.

Risto Peltonen

Liikennepäällikkö, Rauman kaupunki, Kaupunkikehitys

Riikka Piispa

Toimitusjohtaja, Rauman kauppakamari