Sähköauto Made in Finland

Juuri nyt ollaan ajamassa sähköautoilulla talla pohjassa päin tiiliseinää. Kuskeja en halua tässä mainita, mutta ideologiasta lienee kyse, sekä teknisten kuvioiden ymmärryksen puutteesta. Seuraavalla ratkaisumallilla saavutetaan 110 % enemmän ja parempaa, kuin päättäjien tämän päivän kaavailut. Pelkään pahasti, etteivät kiireissään löydä peruutusvaihdetta, vaikka sille on tilaus.

Otetaan ensin käsittelyyn fossiilisia polttoaineita käyttävät henkilöautot, joista on tehty meille kaikkein suurin ilmasto-ongelma. Ehkä niin, mutta kun sitä sähköautoilua on viety eteenpäin verotuksella, tukitoimilla, lobbauksella, sekä harhaanjohtavilla lupauksilla. Lisäksi on jätetty kertomatta muutama merkittävä ongelma. Ei kukaan asianomistaja halua kertoa, mikä on lopputulema, mikäli tämän hetken päättäjien esitys sähköautoista menee läpi.

Ei riitä, että visioidaan pelkästään sähköauton ominaisuuksista, kun pitää huomioida koko sähköautoinfra sähköntuotannosta aina niihin lähes 1-2 miljoonaan latausasemaan asti. Sitä hintaa ei saada millään taikatempulla minkään budjetin sisään niin, että kansakunta pysyisi tolpillaan. Kokonaiskustannuksissa liikutaan HX hävittäjien hintaluokassa.

Entä sitten, kun havaitaan, että joku monista kehitteillä olevista ratkaisuista tulee ylivoimaiseksi markkinoilla ja Suomi Eurot on käytetty nykyisen mallinnuksen mukaiseen ylivoimaisen raskaaseen ratkaisuun.

Lisäksi maksajaksi joutuu niitä, jotka eivät ole yksityisautoiluun kytkettyjä.

Tarvitsemme aikaa ja ylimenoajan ratkaisua seuraavan mallinnuksen mukaisesti.

1) Ensimmäinen porras. Ylimenoaika
a. Koko maahan ympärivuotinen nopeusrajoitus 80 km/t ylemmän luokan teille. Kaikille ajoneuvoille älykäs vakionopeussäädin. Hitaat ajoneuvot ohjatusti alemman luokan teille, joille rahoitus (katso b.)
b. Poistetaan kaikki sähköautoon ja latausjärjestelmiin myönnetyt tuet. Mukaan lukien romutustuen kohdennus sähköautoihin.
Poistuneet tukirahat voidaan ohjata alemman tieluokan mahdollisiin yhdys- ja kiertoteihin.
c. Jos ajat pelkkää taajama-ajoa, hanki täyssähköinen mopoauto.
d. Älä osta uutta autoa, vaan harkitse ylimenoajaksi leasing autoa.
e. Suosi kimppakyytejä
f. Harkitse kimppaomistusta käyttötarpeen mukaisesti.
g. Vuositasolla porrastetulla progressiivisella fossiilipolttoaineverolla saadaan merkittäviä CO2 vähennyksiä aikaiseksi. Ensimmäisellä portaalla ajellaan normaaliverolla. Seuraaville tasoille muutamien senttien korotukset/litra.
h. Mitään suuria valtatiemonikaistaisuuksia ei aloita toistaiseksi.

2) Toinen porras. Autotyypin valintakriteerit
a. Sähkömoottori on kaikista tunnetuista voimalähteistä henkilöautojen paras ratkaisumalli. Hyötysuhde on voittamaton ja kaikki energiaohjaukseen liittyvä ohjaus on yksinkertaista.
b. Akusto nykyisellään on se ongelmatekijä, johon on käytävä kiinni.
Akuston paino ja hinta ovat liika korkeita, eikä hinnat/kWh tule laskemaan.
Ylimitoitetut latausasemat vaativat sähköinfraan raskaita muutoksia.
c. Mekaanisesta voimalinjasta on mahdollista päästä eroon.
d. Sähkömoottorit suunnitellaan ensisijaisesti pyöriin integroitaviksi.
e. Kori- ja kantavan rakenteen pitää olla mahdollisimman kevyt ja soveltua monikäyttöisyyteen. Perhekäyttöön sopiva, ei liika iso, eikä liika pieni.
f. Rakenneratkaisuissa pitää pyrkiä yksinkertaisiin ja taloudellisiin ratkaisuihin, kuten myös vakiovarustetasossa. Turvallisuusvarusteita ja katu-uskottavuuslisiä löytyy lisähintaan maustehyllyltä joka lähtöön.
g. Kaikessa pitää olla pyrkimys kotimaisuuteen materiaaleissa ja valmistuksessa.

3) Suomiauton (FinnECar) suunnittelun lähtöarvot
a. Sähkömoottorien tehon pitää riittää 5 (2) henkilön ja matkavarusteiden kuljettamiseen yleisellä maantienopeudella. Perävaunujen käyttö pitää henkilöautoissa kyseenalaistaa. FinnECar:in lavamallimallilla voidaan korvata perävaunutarve.
b. Akun kWh-arvo on rajoitettava niin, että akusto voidaan ladata nykyisen tyyppisestä 1~ 230V, 10A (8A) pistorasiasta, tai ko. autoon täsmäsopivasta liityntälaitteesta.
c. Minimi ajomatka pelkällä täyteen ladatulla akulla n.100 km. Konstruktioon kuuluvalla pelkästään akustoa lataava sähköagregaatti tukee ajomatkaa seuraavalle töpselille. Agregaatin generaattoria pyörittävä moottorin sylinteritilavuus on luokkaa 250…500 cm3.

4) Miltä näyttää FinnECar
a. Lähtöarvojen mukaan kyseeseen tulle malli EREV -> Extended Range Electric Vechile. Lataus tapahtuu ulkopuolisesti kaapelilla, sekä lisäksi polttomoottori/ generaattoriyksiköllä (=agregaatti). Agregaatin koko määritetään autolle valitun käyttöprofiilin mukaan.
Agregaatti toimii kokonaisaikaisesti auton ollessa käyttömoodissa. Latausvirtaa säätyy automaattisesti akuston jännitehäviön, eli sähkökuormituksen mukaan. Generaattori voi olla myös vetytekniikkaan perustuva ratkaisu, mikä on huomioitava auton suunnittelussa.
b. Akuston pitää olla helposti integroitavissa autoon.
c. Auton pohjalevy on alusta, jolle auto rakentuu. FinnECar autossa pohjalevylle voidaan asentaa henkilöauton kori, mutta myös avolavainen kori.
Pohjalevy soveltuu etuvetoratkaisuun, mutta myös nelivetoratkaisuun. Ensisijaisesti sähkömoottorit integroidaan vetäviin pyöriin. Perusmalli on etuvetoinen. Pohjalevy on rakennettu 4-vetovalmiudella. Auton voi tilata 4-vedolla, tai hankkia 4-vetoisuus tarpeiden muuttuessa.
d. Kori suunnitellaan komposiittirakenteiseksi.

5) Kuka suunnittelee / kuka valmistaa.
a. Auto suunnitellaan pääosin suomalaisvoimin. Yliopistot, amk:t ja suunnittelutoimistot. Asiantuntijoita tarvitaan myös muista lähteistä. Suunnittelun omistaa perustettava yritys.
b. Valmistuksen prosessointi sopinee mainiosti Valmet Automotivelle.
6) Rahoitus
a. Tavoitteena on kattaa koko Suomi FinnECar autoilla. Se tarkoittaa jollakin aikajaksolla yli 2 miljoonaa autoa. Mikäli konstruktio on onnistunut, tulee mukaan lisäksi vienti.
b. Rahoitus hoidetaan kolmikantaisesti.
i. Kansan karttuisa käsi pörssin kautta. Pyrkimys on etupainotteisesti suomalaisperäiseen omistukseen.
ii. Kaikki kotimaiset rahoituslaitokset.
iii. EU:n koronarahoitus ja green deal tuki.

7) Markkinointi, myynti, elinkaarihuolinta
a. Markkinointiyhtiö Oy kotimaan markkinointiin, ulkomaan myyntiin ja huollon organisointiin.
b. Myynti kattavasti koko maassa. Avoin kaikille tämän päivän automyyjille.
c. Elinkaarihuolinta kattaa kaiken, mitä auto tarvitsee elinkaarellaan.

PS. Välittömästi ko. yrityksen tultua pörssiin, lähtee saaristolaivuri osakeostoksille ja varaus 1. sarjan autosta lähtee myös välittömästi liikkeelle.

Hannu Valtonen
auktorisoitu saaristolaivuri