Sähköauton pakkasrajat

Tässä on pitkä pakkajakso vuodenvaihteen jälkeen painamassa päälle. Akkutekniikan tuntijana voin sanoa, että kuinka ihmeessä ihmisille myydään täyttä roskaa ilman niiden perusyksikön akun täydellisiä hoito-, huolto- ja latausohjeita vallitseviin olosuhteisiin.

Omakohtaisia kokemuksia on todella pitkistä pakkasjaksosta jossa olen ollut. Kerrankin elohopeamittarit olivat kolme viikkoa jäässä eli pakkasta yli 37 astetta ja kolme päivää spriimittarin mukaan 52 astetta.

Toinen tapaus oli kun lähdin Rovaniemeltä ja olin pari päivää Keski-Euroopassa ja takaisin tullessani näytti lentokentällä, siellä vaaran päällä mittari -36.

Autoni oli jäässä kuin kaivoämpäri kun yritin startata. Soitin Taksin joka nykäisi auton käyntiin ja kun tulin alas Ounasjokivarteen, niin siellä oli pakkasta -43 astetta. Se pakkasjakso kesti reilun viikon.

Edellä tuli esille Suomen todelliset koestetut olosuhdevaatimukset ja niihin sopivat autot.

Olen takuuvarma, että edellä esitetyissä olosuhteissa mikään nykyinen Suomessa myyty sähköauto ei selviä. Kunnon bensakärry ei pakkasista piittaa, kun on olemassa kaveri samaa laatua, joka auttelee vähän liikkeellelähdössä.

Kalervo Körkkö