Selkeät maut toimivat suomalaisen suussa

Kuvituskuva: Rama Loscu / Unsplash

Mistä tietää, että kesä on jo lähellä? Ainakin siitä, että kauppojen jäätelötiskit täyttyvät jälleen toinen toistaan herkullisemmilla jäätelöillä. Nykyään voi huoletta todeta, että jokaiselle löytyy aivan varmasti jotakin.

Erityisesti kasvipohjaisten jäätelöiden suosio on kasvanut jo useamman vuoden ajan, ja valikoima on edelleen laajentunut.

Suomalaiset ovat kahvin lisäksi myös jäätelökansaa. Vain Australiassa ja Yhdysvalloissa syödään Suomea enemmän tätä kylmää herkkua. Suomessa keskimääräinen kulutus vuodessa on noin 12–14 litraa henkilöä kohti.

Jäätelöä, mehujäätä ja niiden kaltaisia jäädytettyjä valmisteita tuotiin vuonna 2020 Suomeen 47 miljoonan euron arvosta ja vietiin ulkomaille 8,8 miljoonan euron arvosta.

Suomessa valmistettujen jäätelöiden, mehujäiden ja niiden kaltaisten jäädytettyjen valmisteiden myydyn tuotannon arvo oli lähes 110 miljoonaa euroa vuonna 2019.

Vaikka kesällä jäätelö löytää useammin tiensä suuhun ja kotipakastimeen, syövät suomalaiset jäätelöä tasaisesti ympäri vuoden.

Toisin kuin voisi luulla, me emme kaipaa jäätelöltä makeutta, vaan ennen kaikkea selkeitä makuja.

Jäätelö on myös asia, joka herättää suomalaisissa suuria tunteita, sillä jokaiselta meistä tuntuu löytyvän oma suosikkimakunsa.

Samaan aikaan kun vege- ja lifestyle-jäätelöt saavat lisää tilaa pakastealtaissa, kasvaa myös perusjäätelöitä kalliimpien herkuttelujäätelöiden suosio. Näihin .luksusjäätelöihin. on usein lisätty esimerkiksi suklaanpalasia, toffeehippuja tai marjaisaa hilloa.

Vaikka nykyään tarjolla on jos jonkinlaisia makuyhdistelmiä, ovat suomalaiset pysyneet jäätelömaun suhteen melko konservatiivisina. Suklaa, vanilja, toffee ja mansikka pysyttelevät eri valmistajien ja kauppaketjujen suosikkimakujen joukossa vuodesta toiseen.

.Vain Australiassa ja Yhdysvalloissa syödään Suomea enemmän jäätelöä..