Suomalaiset löysivät vihdoin Rauman

Vanhasta Raumasta kuuluu kummia. Yritysten ovipumput ovat olleet kovilla, eikä raumalainen tahdo löytää vapaata parkkipaikkaa kivijalkaliikkeiden edustalta.

Kävelykadulla vilistää ihmisiä, eivätkö kaikki puhu omaa kotoista Rauman kieltämme.

Sen sijaan puheensorinasta erottuvat toistuvasti lauseet, joissa ihastellaan Vanhan Rauman kaunista miljöötä – miten jossain voikin olla näin kaunista?

Suomalaiset turistit ovat nyt todellakin löytäneet Rauman. Iso osa ihan ensimmäistä kertaa. Monet Vanhan Rauman yrittäjät ja taiteilijat kertovat, etteivät ole pitkiin aikoihin kokeneet vastaavaa ”ryysistä”.

Rauman kaupunki on tehnyt aktiivista markkinointityötä jo vuosia. Rauma on ollut esillä kansallisilla ja kansainvälisillä messuilla.

Kaupunkiamme on haluttu tehdä tunnetuksi muun muassa pääkaupunkiseudulla. Markkinointityötä tukemaan kehitettiin muun muassa Rauman tarina ja siihen liitetyt salaperäiset agenttifilmit.

Miten markkinointityössä on sitten onnistuttu?

Ennen koronaa turistit saapuivat Raumalle totutusti viimeistään Pitsiviikolle. Varsinaista turistien ryntäystä täällä ei ole nähty. Siitä kertonee muun muassa se, että eräs päivälehti julkisti tällä viikolla Suomen salatut lomakohteet -listan, johon myös Rauma oli päässyt mukaan.

Muutama tamperelainen on puolestaan todennut, että Rauma on ollut heille ennen tätä kesää täysin vieras lomakohde.

Olisiko markkinointia pitänyt sittenkin suunnata voimakkaammin lähialueille, Vanhan Rauman brändi veturina?

Raumalaisille Vanha Rauma ja meri ovat tuttuakin tutumpia. Niissä ei välttämättä osata nähdä mitään sen suurempaa romantiikkaa tai ylpeyttä. Ne ovat aina olleet täällä ja sillä selvä.

Uusi kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen kertoi keskiviikon Raumalaisessa kiertäneensä viime viikot ahkerasti Raumaa kävellen ja pyöräillen.

Hän on näkemästään vaikuttunut. Luukkosen mielestä raumalaisten tulisi tuntea omasta kaupungista suurta ylpeyttä.

Turistit ovat kaupunkimme upeuden jo huomanneet.