Suomessa ikääntyvät kuljettajat ja autot

Viime vuonna myydyistä uusista henkilöautoista melkein 40 prosenttia oli ladattavia.
Viime vuonna myydyistä uusista henkilöautoista melkein 40 prosenttia oli ladattavia. Kuva: Juha Sinisalo

Tyypillisimpiä henkilöautoja Suomen teillä ovat vuosimallin 2009 Volkswagen Golf ja Toyota Avensis. Näin voi päätellä tilastotietoja yhdistelemällä.

Suomen autokanta on keskimäärin 13 vuotta vanhaa. Vuoden 2009 myydyimmät mallit olivat edellä mainitut Golf ja Avensis.

Uutena rekisteröitiin Suomessa viime vuonna alle 82 000 henkilöautoa. Se oli peräti 17 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021.

Hurjalta pudotus kuulostaa, kun tilastoja selaa taaksepäin. Pitää mennä 1990-luvun lamavuosiin saakka ennen kuin vastaan tulee pienempiä lukuja.

Aivan niin hurja ei pudotus kuitenkaan ole.

Komponenttipula haittasi autotehtaiden tuotantoa. Sen vuoksi jo myytyjen autojen luovuksia siirtyy tämän vuoden puolelle.

Maltillisen taantuman ja sotatilanteen takia uusien autojen kysynnän arvioidaan jäävän tämän vuoden alkupuolikkaalla normaalia vähäisemmäksi.

Odotus on, että kysyntä palautuu vuoden loppupuolikkaalla, kun inflaatio vähitellen taittuu.

Autoala ennakoi, että tänä vuonna ensirekisteröidään liki 100 000 henkilöautoa.

Ympäristön kannalta autokauppa saisi käydä selvästi vilkkaammin.

Tavoitteeksi asetettu käyttövoimamurros etenee, mutta toivottua hitaammin.

Koko henkilöautokannasta ladattavien osuus on vasta viitisen prosenttia.

Autokannan nuorentaminen edellyttäisi 5–6 prosentin vuosittaista uusiutumista. Muissa Pohjoismaissa siihen on päästy.

Suomessa tämä tarkoittaisi noin 140 000 henkilöauton vuosittaista ensirekisteröintimäärää.

Sellaiseen tahtiin Suomessa päästiin 2000-luvun alkuvuosina.

Autoala ajaa sähköistymistä nopeuttavaa toimenpidepakettia.

Kierrätyspalkkiot ovat osoittautuneet toimiviksi.

Melkein puolet uusista autoista rekisteröitiin yritysten nimiin. Siksi myös työsuhdeautojen verokannusteiden täydentämistä on syytä harkita.