Sushi syrjäytti kalapuikot perheissä

Kuva: Frank Zhang / Unsplash

Viime vuoden hitti suomalaisessa ruokakaupassa oli sushi. K-ruokakaupoissa sen myynti lisääntyi yli 200 prosenttia.

Sushia ostetaan jo enemmän kuin lapsiperheiden perinteistä suosikkia, kalapuikkoja.

Sushista on kovaa vauhtia tulossa seuraava tex-mex, todettiin puolestaan S-ryhmän tiedotteessa.

Suomalaisten ruokamaku on muuttumassa monella tavalla.

Sen näkee Rauman seudun marketeissa. Pienempienkin ruokakauppojen valikoimissa edustettuina ovat niin idän, lännen kuin etelänkin keittiöt.

Taas uudet etniset ja eksoottiset sapuskat muuttuvat arkisiksi suomalaiskodeissa. Niin kuin hampurilaiset, pastat, pizzat, kebabit, tacot sun muut jo aikaisemmin.

Tiedostava kuluttaja ei brändää itseään tavaralla, vaan ruualla. Yhä useamman kuluttajan suhde ruokaan on hyvin henkilökohtainen. Ruuan halutaan kertovan jotain sen syöjästä itsestään, sanotaan Keskon lehdessä.

Mitä kuluttajat sitten haluavat ruokavalinnoillaan viestiä? Ainakin eettisyyttä ja ekologisuutta.

Viime viikolla lehdessämme oli Kiroileva hiili -mainoksia, joilla K-ryhmä kehui saamaansa tunnustusta ”maailman vastuullisimpana ruokakauppana”.

S-ryhmä puolestaan mainosti muun muassa Kotimaista-tuotesarjaansa.

Kummankin suuren kauppaketjun mobiilipalveluissa voi tutkailla esimerkiksi omien ruokaostostensa hiilijalanjälkeä ja kotimaisuusastetta.

Ruuan terveellisyys on kova sana. Terveellisempänä pidetyt ruokavaihtoehdot ovat osa laajempaa nousussa olevaa hyvinvointitrendiä. Se lisää vaikkapa kalan, kasvisten, kauran ja kananlihan myyntiä.

Merkille pantavaa on, että myös pikaisesti valmistettavan tai nopeasti syötävän ruuan odotetaan olevan terveellistä.

Trendit ja buumit eivät kerro isosta kuvasta, vaan ennen kaikkea muutoksista ja niiden suunnista.

Lieneekin syytä lopuksi vielä todeta, että tänään ja vielä huomennakin suomalaiset syövät paljon punaista lihaa, suolaa, sokeria ja muuta maistuvaa.

Ja hinta merkkaa monelle tosi paljon.