Taas on aika siirtää

Kesäaika päättyy ensi yönä, kun kelloja siirretään jälleen kerran tunti taaksepäin.

Kellojen siirtelyn talviajasta kesäaikaan ja takaisin piti loppua tänä vuonna, mutta asian käsittely on edelleen jumissa EU:ssa.

Monelle kellojen siirtämisestä seuraa univaikeuksia ja väsymystä.

Vaikka yhden tunnin muutos aikataulussa saattaa tuntua pieneltä, elimistömme fysiologiset rytmit sopeutuvat varsin hitaasti äkillisiin aikataulumuutoksiin. Hidas sopeutuminen ilmenee väsymyksenä. Oireita voi verrata lievään aikaerorasitukseen.

Jos kellojen siirto aiheuttaa ongelmia, uuteen aikaan voi totutella asteittain, muuttamalla omaa rytmiä esimerkiksi 15 tai 30 minuuttia kerrallaan, näin ohjeistaa Terveystalon tiedote asiasta.

Talviaikaan siirtyminen on onneksi usein helpompaa kuin kesäaikaan siirtyminen, sillä kesäaika nipistää unesta tunnin pois ja talviaika lisää ainakin hetkellisesti unta.

Unettomuus on räjähtänyt viime vuosina kasvuun ja on nyt suomalaisten työikäisten kansantauti. Uni on yksi tärkeimmistä terveyden tukipilareista. Tilapäinen unettomuus on normaalia, mutta ongelmien pitkittyessä tulee asiaan kiinnittää huomiota.

Ihmisen elimistö toimii sisäisen kellon mukaisesti. Mahdollisimman säännöllistä rytmiä kannattaa noudattaa niin työnteossa, levossa, nukkumisessa kuin ruokailussa. Nukkumaan kannattaa mennä samaan aikaan arkisin, mutta myös viikonloppuisin.

Univajetta ei kannata jatkuvasti paikata päiväunillakaan, sillä venähtäessään yli 20 minuutin mittaisiksi ne alkavat kallistaa unirytmiä epäsuotuisasti myöhäisemmäksi.

Riittävän unen määrä on aina yksilöllinen, mutta keskimäärin ihminen tarvitsee noin 7–8 tuntia unta yössä.

Nukkuessa ihmisen aivot puhdistavat ja uudistavat itseään. Jo yksi kokonaan valvottu yö vaikuttaa aivojen toimintakykyyn haitallisesti.

Unirytmin säilyttämiseksi illalla olisi hyvä rauhoittua jo pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tietokone ja älypuhelin kannattaa laittaa ajoissa pois kädestä, sillä laitteiden sininen valo häiritsee nukahtamista.

Sosiaalisen median keskustelupalstat kannattaa myös suosiolla jättää aamuhetkiin.