Tasa-arvon virstanpylväs tämäkin

Ylen päätöstä näyttää suorana lähetyksenä kaikki naisten jalkapallon MM-kisojen ottelut arvosteltiin ennen turnauksen alkua.

Yleisesti ajateltiin, etteivät naisten ottelut paljon penkkiurheilijoita nappaa. Varsinkaan, kun Suomi ei selviytynyt MM-lopputurnaukseen.

Ylen suursatsaus osoittautui kuitenkin onnistuneeksi. Jo alkulohkojen ottelut keräsivät yllättävän hyviä katsojalukuja.

Sunnuntai-iltana pelattu finaali USA–Hollanti tavoitti yli 1,1 miljoonaa tv-katsojaa Suomessa, enemmän kuin mikään muu ohjelma viime viikon aikana.

Myös MM-jalkapallon välierät nousivat viikon katsotuimpien tv-lähetysten kärkipäähän.

Suurin selitys nopeasti kasvaneelle suosiolle on ”tuotteen” laatu. Parhaat naisjoukkueet pelaavat hyvää jalkapalloa.

Merkitystä oli myös medialla. Yle tarjosi perusteelliset ennakot, taustajutut ja analyysit melkein samassa laajuudessa kuin miesten arvokisoista.

Tasa-arvon virstanpylväästä voi puhua, sillä naisjalkapallo rikkoi katsojaennätyksiä monessa maassa. Esimerkiksi Englannissa paras ottelu houkutteli ruutujen ääreen liki 12 miljoonaa katsojaa.

Myös lehdet antoivat naisille enemmän näkyvyyttä kuin koskaan ennen. Näkökulmatkin ovat vaihtuneet: ”katso kisojen kuumimmat kissat” -listauksia ei enää kehdata julkaista.

Naisten urheilulla on selvästi tv-potentiaalia.

Kaikkein perinteisimmissä lajeissa kuten hiihdossa ja yleisurheilussa on naisia seurattu tiiviisti jo vuosikymmeniä. Kaisa Mäkäräinen nosti naisten ampumahiihdon katsojatilastojen vakiosuosikiksi.

Jääkiekon MM-finaali tavoitti Suomessa yli 700 000 katsojaa, kun naisleijonat kamppailivat maailmanmestaruudesta viime talvena.

Paluu arkeen kisahuuman jälkeen on tyly. Teeveestä tutuksi tulleiden naisten sarjapelit eivät suurta yleisöä kiinnosta. Esimerkiksi naisten kiekkoliigassa katsojamäärät jäävät yleensä alle sadan.

Ainakin tytöille on nyt tarjolla naisia esikuviksi.

”Media antoi naisten jalkapallolle näkyvyyttä enemmän kuin koskaan.”