Tiedätkö mitä on skinibettaus?

Kuva: EHYT

Digipelaamisen suosio kasvaa nuorten keskuudessa. Noin 66 prosenttia 15–17-vuotiaista ja 54 prosenttia 18–20-vuotiaista kokee digipelaamisen trendikkäänä.

Vain yhdeksän prosenttia 15–17-vuotiaista kertoo, ettei omassa kaveripiirissä pelata lainkaan digipelejä, ilmenee Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n teettämässä selvityksestä.

Tulos ei ollut yllättävä, sillä nuoret ovat jo vuosia pelanneet yhä enemmän ja enemmän niin konsoli- kuin digipelejäkin.

Suurin osa nuorista pelaa ja käyttää muuta väestöä runsaasti enemmän viikkotunteja pelaamiseen. Jo 10–19-vuotiaat pelaavat keskimäärin 17 tuntia viikossa, kun muulla väestöllä vastaava luku on seitsemän tuntia.

Pelaamisen sosiaalinen luonne näkyy pelaamisinnossa. Yli puolet selvitykseen vastanneista nuorista kertoi pelaavansa pelejä mukavan yhdessäolon vuoksi. Pelaamisen kautta moni saa myös uusia ystäviä.

Nykyajan peliympäristöt ovat korvanneet monia fyysisiä yhdessäolon paikkoja. Ystävyyssuhteita muodostuu helposti ympäri maailmaa, kun maantieteellisiä rajoja ei ole.

Monelle iäkkäämmälle ihmisille asia voi kuulostaa oudolta, sillä pelaaminen on pitkään mielletty yksinäiseksi puuhaksi.

Vastauksista nousi esiin myös pelaamisen tarjoama mahdollisuus paeta arjen haasteita. Yli kolmannes nuorista kertoi, että pelaaminen auttaa irtaantumaan arjesta, rentouttaa ja poistaa stressiä. Moni pelaaja kertoo pelaamisen innostavan, koska se herättää erilaisia tunteita ja antaa mahdollisuuden kokea asioita.

Yleisin syy pelaamiselle on kuitenkin yksinkertaisesti se, että se koetaan hauskana.

Moniin peleihin sisältyy rahapelaamiseen ja vedonlyöntiin liittyviä elementtejä. Yksi tällainen ilmiö on skinibettaus, jossa vetoa lyödään virtuaalisten aseiden ulkoasuilla eli skineillä, joille on muodostunut myös pelin ulkopuolella rahallinen arvo. Peleissä voi ostaa myös yllätyslaatikoita eli loot boxeja, joiden avaaminen muistuttaa arvontaa.

Valitettavan usein voittoja pidetään houkuttelevina ja todennäköisyyksiä voittaa kenties todellista parempina.