Töihin ehtii, vaikka ajaisi neljääkymppiä

Näin koulujen alkaessa liikenneturvallisuus nousee aina esille. Niin pitääkin, vaikka teeman tulisi olla ihan yhtä tärkeä ympäri vuoden.

Töihin ehtii, vaikka ajaisi kaupunkialueella neljääkymppiä, joka on yleinen nopeusrajoitus asuinalueilla.

Tai vaikka pudottaisi ajonopeuden kolmeenkymppiin niin kuin esimerkiksi Karin koulun kohdalla liikennemerkkien mukaan pitäisi.

Näitä nopeusrajoituksia ei ole vedetty hatusta, vaan niille on hyvät perustelut.

No, ainakin suurimmalta osin.

Eikä vastaavasti töistä pitäisi olla niin kova kiire mihinkään, että ylinopeutta on pakko ajaa.

Monet meistä kuitenkin tekevät niin rutiininomaisesti. Pyritään aina ajamaan vähän yli sallittua nopeutta – kuitenkin niin, ettei sakkoa ropise.

Oikein hyvä kysymys kuuluu: miksi?

Matkalla töihin, kauppaan tai harrastuksiin voi kovempaa ajamalla säästää Rauman seudun taajama-ajossa ehkä minuutin.

Jos sitäkään.

Mahdollisen onnettomuuden toiselle osapuolelle ajonopeudella sen sijaan on suuri merkitys.

Kävelijän turvallisuuden kannalta ero kolmenkympin ja neljänkympin välillä on Liikenneturvan mukaan dramaattinen.

Raumallakin monella kadulla saa ajaa viittäkymppiä. Autoilijan mielestä ei ehkä paljon haittaa, jos tällaisellä isommalla kadulla ajaa kuuttakymppiä.

Jalankulkijan menehtymisen riski kasvaa jyrkästi, kun törmäysnopeus nousee kuuteenkymppiin.

Liikenneturvallisuuden parantaminen ei vaadi suuria muutoksia totuttuihin toimintatapoihin, muistuttaa Autokoululiitto.

Kun lähtee ajoissa liikkeelle, voi ajaa rajoitusten mukaan, mikä antaa lisää aikaa havaita, mitä liikenteessä tapahtuu – ja ehtiä reagoimaan näkemäänsä, esimerkiksi yllättäen tielle ilmestyvään pieneen koululaiseen.

Liikaa ei voi muistuttaa siitäkään, ettei puhelinta saisi näprätä ajaessa.

”Kävelijän turvallisuudelle kolmenkympin ja neljänkympin ero on dramaattinen”