Torista on tulossa tyylikäs

Luonnosteltu toripaviljonki on herättänyt paljon keskustelua raumalaisten keskuudessa.
Luonnosteltu toripaviljonki on herättänyt paljon keskustelua raumalaisten keskuudessa. Kuva: Oopeeaa

Rauman tori on pesemässä kasvojaan. Aikoinaan pitkään manaillut liian jyreät katokset ja ennen kaikkea raumalaisia suuresti ärsyttänyt, väärässä paikassa oleva Öysti ovat nyt saamassa purkutuomion. Ei liene monia, jotka jäävät niitä kaipaamaan.

Luonnos uudesta paviljongista vaikuttaa varsin hyvältä. Se tuntuu sekä ulkonäöltään että toiminnallisilta funktioltaan toimivalta.

Puun ja lasin käyttö yhdessä modernin ja tyylikkään muotoilun kanssa on selvästi tässä ajassa oleva ilmiö. Sellaista toteutettiin ensimmäiseksi Helsingin upean kirjaston Oodin suunnittelussa ja toteutuksessa. Nyt myös Turun torin uusissa rakennuksissa on samaa lähtökohtaa.

 Arkkitehtuuri ja taidehan ovat kautta aikojen olleet aikansa lapsia. Varsin helposti pystyy rakennuksen ulkonäostä päättelemään, milloin se on rakennettu.

Modernin rakennuksen tekemisessä vanhan arkkitehtuurin yhteyteen on maailmalta jo vuosikymmenten kokemus.

Malliesimerkkeinä voisi mainta vaikka Kölnin 1300-luvulta peräisin olevan, taivaisiin kurkottavan goottilaisen katedraalin viereen 1960-luvulla rakennetun, sen ajan modernismia edustavan massiivisen ja tyystin erilaisen Richard Wallraff -taidemuseon. Kyllä siinä tuolloin saksalaisten kielenkannat irtosivat asian tiimoilta.

Samoihin aikoihin aiheutti suurta porua Pariisissa ja hätkähdytti ranskalaisia, kun keskelle tiheästi rakennettua kaupunkia raivattiin aukio, jolle rakennettiin Pompideau-center. Taidekeskus on kuin monikerroksinen lasiakvaario, missä liikutaan kerroksesta toisen ulkoseinissä olevia ”lasiputkien” sisällä kulkevia liukuportaita pitkin.

Miljoonat turistit maailmalta tulivat sitä ällistelemään. Kieltämättä se hätkäytti myös 1970-luvun nuorta raumalaista taiteilijanalkua, joka vasta aloitteli taiteilijan taivaltaan. Nähtävähän tuo ihme tietysti oli kaikkien muitten taiteen Mekan tutkittavien kohteiden joukossa.

Vielä yhtenä esimerkkinä voisi käyttää vaikka Guggenheimin taidemuseoita eri puolilla maailmaa. Helsinkiin sellaisesta oli vuosia sitten hyvin omaperäinen ja suomalaiseen puurakentamiseen tukeutuva hieno ja näyttävä suunnitelma, mikä kaatui taideväen riitelyyn.

No, mitä saatiin tilalle? Ei mitään. Ei yhtään mitään. Upea paikka eteläsataman rannan tuntumassa odottelee jotakin yhä tyhjillään.

Summa summarum meillä Raumalla: Tehdään paviljonki, mutta torin pohjoissyrjälle, jolloin sen kasvot avautuvat etelään päin, aurinkoon ja torille. Taustalla on hieno nähtävyytemme raatihuone, jota turistit kuvaavat ahkerasti.

 Joulurauhan julistuksessakin torin täyttävä yleisö näkee silloin edessään niin laulajat kuin soittajatkin. Myös raatihuoneen avoimen ikkunan edessä joulurauhan julistuksen lukija on kaikkien nähtävissä ja katsekontaktissa.

Lasse Kempas