Ulkopuoliseksi jäämisen pelko

Kolme neljästä suomalaisesta käyttää jotain sosiaalisen median kanavaa. Yli 65-vuotiaat käyttävät some-kanavista ajallisesti eniten Facebookia ja 18–24-vuotiaat Instagramia. Tiedot käyvät ilmi Fonectan lokakuussa teettämästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta.

Facebook on edelleen Suomen suosituin sosiaalisen median kanava täysi-ikäisten keskuudessa. 63 prosenttia yli 18-vuotiaista suomalaisista kertoo käyttävänsä Facebookia. Instagramia käyttää 42 prosenttia, Linkediniä 20 prosenttia ja Twitteriä vain 15 prosenttia suomalaisista. Alle neljännes täysi-ikäisistä suomalaisista ei kuitenkaan käytä mitään some-kanavaa.

Syitä siihen, miksi sosiaalinen media koukuttaa, on monia. Yksi suuri suurin lienee se, että emme halua jäädä paitsi asioista. Jos emme jatkuvasti tiedä, mitä tapahtuu, tunnemme olomme ulkopuolisiksi. Tälle tunteelle on keksitty jopa oma termi, fomo, joka tarkoittaa fear of missing out, eli pelkoa jäädä paitsi siitä mitä ympärillä tapahtuu.

Kaikista suomalaisista aikuisista yli kolmannes pitää sosiaalisista medioista luotettavimpana Linkediniä. Vasta sen jälkeen tulee Facebook.

Maailmanlaajuisissakin tutkimuksissa juuri Linkediniä pidetään luotettavimpana kanavana.

Kyseinen kanava on profiloitunut kaikista kanavista eniten ammattikäyttöön ja ammatilliseen verkostoitumiseen. Nuoriso on ollut tällä foorumilla vielä vähemmistössä.

Sosiaalisen median palveluiden käyttö on kaiken kaikkiaan yleistynyt selvästi koronapandemian aikana. Esimerkiksi seniorit ovat näiden kahden vuoden aikana tehneet huimia digiloikkia ja ryhtyneet käyttämään somea, lukemaan verkkouutisia ja seuraamaan nettitelevisiota.

Vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla suomalaiset käyttivät keskimäärin 9,5 tuntia päivässä eri viestinten äärellä. Medioiden käyttö on hyvin pirstaloitunutta.

Osittain medioiden käyttö on myös päällekkäistä. Sanomalehteä voi lukea samalla kuin kuuntelee uutisia televisiosta. Somea puolestaan voi selata samaan aikaan kun kuuntelee lätkäselostusta radiosta.