Uusi liikennöitsijä nostaa odotuksia

Paikallisbussikalusto Rauman Savilassa vaihtuu toisen liikennöitsijän busseihin ensi vuoden alusta lähtien.
Paikallisbussikalusto Rauman Savilassa vaihtuu toisen liikennöitsijän busseihin ensi vuoden alusta lähtien. Kuva: Juha Sinisalo

Raumalaisessa joukkoliikenteessä siirrytään ensi vuonna uuteen aikaan. Kaupunginhallitus on valitsemassa maanantaina kokonaan uutta liikennöitsijää huolehtimaan raumalaisten paikallisbussikuljetuksista.

Turkulaisen LS-Liikennelinjat Oy:n kyydissä saatetaan olla pitkään. Sopimus ulottuu ensi alkuun vuoden 2026 puoleen väliin, jos kaupunginhallitus päättää sellaisen solmia. Päälle tulevat vielä optiovuodet aina vuoteen 2029 saakka.

Aiemman liikennöitsijän Satakunnan Liikenteen sopimuskausi kattoi vuodet 2017–2022.

Muutakin muutosta sopii odottaa kuin vain liikennöitsijän vaihtuminen. Paikallisbussitarjonnan tasoa on tarkoitus samalla nostaa.

Kaupunginhallitus valitsi keväällä parhaan tason kolmesta joukkoliikennetarjonnan vaihtoehdosta. Paras mahdollinen joukkoliikenne merkitsee myös kustannuksia.

Alun perin arvioitiin noin 1,8 miljoonan euron vuosikuluja. Edullisinkin eli turkulaisyhtiön tarjous meni tämän yli nousten liki 2 miljoonaan euroon. Aiemman liikennöitsijän tarjous oli kallein, lähes 2,6 miljoonaa euroa vuodessa.

Parhaan tason myötä tiedossa on kohennusta liikennöintiin vähän joka suunnalla.

Suunnitelmissa on muun muassa uusia linjoja ja reitityksiä, reittien selkeyttämisiä sekä aiempaa lyhyempiä matka-aikoja.

Esimerkiksi pohjoiseen kaupunkiin on tulossa uusi linja, samoin Citylinja laajenee.

Uudet reittisuunnitelmat lyödään lukkoon myöhemmin. Niiden merkitys on suuri, kun väkeä houkutellaan paikallisbussin kyytiin.

Tärkeää on myös uudistuneen liikennöinnin markkinointi, jotta mahdollisimman moni kaupunkilainen pitäisi jatkossa joukkoliikennettä entistä varteen otettavampana vaihtoehtona kulkemiseen.

Lippualennuksia ja maksuvapautuksia kaupunki voi pohtia itse. Liikennöinnin sopimusmallina on niin sanottu bruttomalli. Se tarkoittaa, että kaupunki itse kantaa lipputuloriskin, ei liikennöitsijä.

Pohtimisen arvoista on, miten Rauma jatkossa huomioi erityisryhmät. Ilmaista kulkemista tulisi tarjota ainakin veteraaneille sekä rollaattorin, pyörätuolin tai lastenvaunujen kanssa liikkuville.