Uutta tekniikkaa fiksusti käyttöön

Rauman kaupunginjohtajan äänellä raumalaisille kohta soitteleva robotti herätti huomiota jo ennen ensimmäistäkään soittoa. Jotkut pitivät tempausta kummallisena rahantuhlauksena. Omasta mielestäni tämä on hieno esimerkki nykytekniikalla saatavista aika- ja rahasäästöistä.

Kaupunki haluaa kerätä laajalti asukkaiden toiveita tulevan valtuustokauden strategiaa varten. Kokemuksesta tiedämme, että erilaiset nettilomakkeet tavoittavat vain harvat ja postitettuihin kyselyihin ei moni vastaa. Asukkaille soittaminen on varmin tapa saada laajalti mielipiteitä esiin. Jos soittelut hoidettaisiin ihmisvoimin ja jokainen puhelu kestäisi edes viisi minuuttia, kestäisi 18 000 raumalaiselle soittaminen 1 500 tuntia. Robotti tekee tämän tunnissa.

Tietokoneiden puheentulkinta on nykyään niin kehittynyttä, että soitteluiden lisäksi robotti kirjaa saman tien vastaukset tekstiksi ja tuottaa siistin raportin. Tähän menisi ihmisvoimin kenties toiset 1 500 tuntia. Robotti tekee siis tunnissa 3 000 ihmistyötunnin hommat. 10 euron tuntipalkalla arvioituna rahaa säästyy 30 000 euroa (miinus robotin kulut).

On huomattava, että tämä huipputekniikkaa hyödyntävä robottisoittelu ei vaadi soiton saajalta yhtään mitään teknistä osaamista. Riittää vastailla suullisesti kaupunginjohtajan ääntä käyttävän robotin kysymyksiin.

Usein digitalisaation yhteydessä tuodaan aiheellisesti esiin, kuinka osa väestöstä ei osaa tai koe mukavaksi käyttää nettiin siirtyviä palveluja. Näen tämän puhelinkokeilun hienona esimerkkinä siitä, kuinka parhaassa tapauksessa tietotekniikkaa voidaan hyödyntää kaupungin palvelujen tehostamisessa ja monipuolistamisessa ilman, että tekniikka sinänsä näkyy asiakkaille.

Rauman on hyvä olla etulinjassa kokeilemassa ratkaisuja, joilla palveluja voidaan tarjota joustavasti ja asiakaslähtöisesti – uuden tekniikan avulla verorahoja säästeliäästi käyttäen. Voidaanko automatisoida erilaisia ajanvarauspalveluja, vaatimatta teknistä osaamista asiakkaalta? Pystytäänkö kaavakkeiden ja lupahakemusten käsittelyä nopeuttamaan ja osin automatisoimaan nykytekniikalla?

Tavoitteena pitää olla kaupungin työntekijöiden ajan vapauttaminen rutiinityöstä asiakkaiden auttamiseen ja erikoisimpien tapausten käsittelyyn. Siten voimme tarjota raumalaisille entistä parempaa palvelua ilman, että kustannukset kasvavat.

Otso Huuska

kaupunginvaltuutettu (kok.)