
Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaan henkilöstön vähennystarve on enintään 940 työntekijää, kerrottiin Länsi-Suomessa alkuviikolla.
940. Suuri luku pysäyttää.
Tässä kun ei puhuta kappaleista, vaan ihmisistä.
Kun otetaan mukaan työntekijöiden lähipiiri, muutosneuvottelujen karu lopputulos vaikuttaa suoraan tuhansien ihmisten elämään.
Vapun aikoihin voimaan tulevista vähennyksistä noin puolet on irtisanomisia.
Noin puolet toteutetaan toistaiseksi jatkuvina lomautuksina. Nekin tarkoittavat tulotason laskua ja epävarmuutta huomisesta.
Muutosneuvottelut käynnistettiin tammikuussa autotehtaan laskeneen tilauskannan vuoksi.
”Kurja tilanne. Kun olemme sopimusvalmistaja, niin näin se vain menee. Jos ei ole tilauksia, niin ei ole töitä. Maailmantilanne vaikuttaa ikävällä tavalla tähän alaan”, kommentoi pääluottamusmies Jouni Varjonen (LS 21.3.).
Uskoa tulevaisuuteen ylläpitää se, että Valmet Automotive on osoittanut pystyvänsä tehokkaaseen ja kannattavaan tuotantoon.
Konserni teki viime vuonna liikevoittoa 31 miljoonaa euroa (LS 4.3.).
Positiivista on myös se, että Valmet Automotive on nopeasti rakentanut akkubisneksestä toisen tukijalan. Muutosneuvottelut eivät sitä puolta koskeneet.
Uudenkaupungin-tehdas on pitkään ollut autojen sopimusvalmistaja. Suurimmalla ja nyt ainoalla asiakkaalla Mercedes-Benzillä on Euroopassa useampi oma tehdas, joten sopimusvalmistajan osana on joustaa.
Välillä se tarkoittaa kovaa kiihdytystä ja välillä äkkijarrutusta. Siis vuorollaan massiivisia rekrytointeja ja sitten suuria sopeutustoimia.
Vielä puoli vuotta sitten näytti paljon valoisammalta.
Lightyear- ja Sion-sähköautojen tuotannon odotettiin tuovan Uuteenkaupunkiin lisää töitä.
Alkuvuonna tuli kylmää räntää niskaan. Aurinkosähköfirma meni konkurssiin ja autojen valmistus hyytyi ennen kuin pääsi vauhtiin. Toisen asiakkaan tuotanto ei ehtinyt edes alkaa.