
Neljä kaistaa Eurajoen ja Rauman välille otti taas nytkähdyksen eteenpäin. Valtatie 8:sta vastaava valtio valitsi tulevalle parannukselle vaihtoehdon, jota se lähtee viemään eteenpäin.
Siinä kasitie levennetään kaksikaistaiseksi kumpaankin suuntaan nykyiselle paikalleen. Valituksi tullut VE 2 oli Rauman siunaama vaihtoehto.
Kaupungin intresseissä on neljän kaistan lisäksi rinnakkaistie. Se tulee kulkemaan Lakarin teollisuusalueen ja Eurajoen keskustan välillä ja tekee näin elämän entistä sujuvammaksi Lakarin alueen yrityksille.
Valituksi tullut vaihtoehto ei sen sijaan ollut Eurajoen kunnan ykkössuosikki. Kuntapäättäjät olisivat halunneet vielä laajemman mittakaavan remontin.
VE 3 olisi tuonut kokonaan uuden tienlinjauksen Lapijoen kohdalle. Kyse olisi ollut astetta järeämmästä toimenpiteestä kuin nyt, kun olemassa oleva tielinjaus säilyy.
Silti Eurajoella tuskin ollaan pettyneitä. Olkiluodon risteykseen rakennettava uusi eritasoliittymä on mukana suunnitelmissa. Sen tärkeyttä Eurajoki on korostanut.
Uuden eritasoliittymän ja rinnakkaistien lisäksi mukana tulee koko joukko muita parannuksia, jotka ovat kertakaikkisen tervetulleita.
Esimerkiksi hitaat ajoneuvot ohjataan sivuteille pois valtatieltä. Alle viittäkymppiä kulkevalla ajoneuvolla ei kasitielle ole uudistuksen jälkeen enää mitään asiaa.
Nykyisiä eritasoliittymiä eli Rauman pohjoista ja Luostarinkylää luvataan niin ikään parantaa. Asuinalueet saavat lisää melusuojausta ja valtatien vieri lisää hirviaitaa.
Pääasia ylipäätään on, että Rauman seudun seuraava valtatie 8:n parannushanke etenee. Nelikaistaistaminen siintää jo jossain horisontissa, vaikkakin vielä hieman kaukana.
Ely-keskuksen arvion mukaan työt voisivat alkaa aikaisintaan vuonna 2027. Valmista voisi siinä tapauksessa tulla vuonna 2031.
Viime kädessä kaikki riippuu eduskunnan myöntämästä remonttirahoituksesta. Satakuntalaisten kansanedustajien vaikuttamistyö ja verkostot punnitaan jälleen kerran.