Väljää ja turvallista matkailua

Vaikka koronaepidemia näyttää vähitellen laantuvan Suomessa ja Euroopassa, vaikuttaa sen varjo moneen asiaan vielä pitkään. Erityisen kovasti epidemia iski ihmisten matkustamiseen.

Ennusteen mukaan matkailijoiden kulutus matkoihin, majoitukseen ja palveluihin supistuu Suomessa tänä vuonna arviolta 60–70 prosenttia.

Matkailualan tilanne on siis vakava.

Monen matkailuelinkeinoa läheltä seuraavan mukaan, alkanut kesä ja loppuvuosi ovat ehdottomasti kotimaan matkailun aikaa. Ihmiset ovat olleet pitkään omissa oloissaan neljän seinän sisällä. Kun aurinko vihdoin lämmittää, tekee monen mieli lähteä haistelemaan kesää oman kodin ulkopuolellekin.

Osa on jo lähtenytkin. Esimerkiksi huonetiedustelujen määrät ovat hotelleissa olleet nousussa viimeisen kahden viikon ajan. Varovainen ja vastuullinen paluu alkaa mökki- ja hotellilomista ja päiväretkistä.

Suomalaiset matkailijat ovat kuluttaneet keskimäärin noin viisi miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetäänkin nyt matkailuun kotimaassa, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat.

Kotimaan matkailulla ja sen kysynnän kasvulla onkin iso rooli koko Suomen talouden elpymisessä.

Kun matkailu lähtee kasvuun, moni muukin toimiala elpyy sen peesissä.

Koronaepidemian vaikutukset näkyvät todennäköisesti pitkään muun muassa siinä, millaisiin matkakohteisiin suomalaiset ja myös ulkomailta tulevat matkailijat tulevaisuudessa hakeutuvat.

Isot keskuskaupungit eivät kriisin jälkeen enää välttämättä kiinnosta niin kuin ennen. Nyt matkailija hakee väljyyttä ja turvallisuutta. Ihmisiä pursuavat nähtävyyskohteet eivät ole turistin ensisijaisia suosikkikohteita.

Nyt on pienten kaupunkien ja kuntien aika.

Esimerkiksi Raumalla ja Rauman seudulla on vielä runsaasti tilaa hengittää ja nauttia reilunkin välimatkan turvin monista kiinnostavista kohteista – Vanha Rauma ja Lapin Sammallahdenmäki tulevat siis kiinnostamaan matkailijoita tänäkin vuonna.

Nyt on kotimaan matkailun kultahetki, toivottavasti tämä hetki osataan käyttää oikein.