Jokainen Vanhassa Raumassa lounasaikaan käynyt on nähnyt, millainen kaaos syntyy kun letka autoilijoita käy koettamassa onneansa torin viimeisen vapaan parkkipaikan löytämisessä.
Parkkipaikkakarusellin ohella jopa kaksi kolmasosaa Vanhan Rauman autoliikenteestä on kaupungin tekemän liikennelaskennan perusteella läpiajoliikennettä. Raumalaisille tehdyn kyselyn mukaan ainutlaatuisen maailmanperintökohteemme läpi huristellaan pysähtymättä joko vanhasta tottumuksesta tai maisemien vuoksi.
Tällainen turha ajelu tekee kadulla kävelystä epämiellyttävää ja heikentää alueen viihtyisyyttä sekä asukkaiden, liikkeiden asiakkaiden että matkailijoiden kannalta.
Tarpeetonta autoilua on suitsittava, koska se ei kohenna Vanhan Rauman elinvoimaa eikä kartuta yrittäjien kassaa. Samalla on kuitenkin selvää, että alueen liikkeiden huoltoajolle ja liikuntarajoitteisten pääsylle omille tonteillensa on yhä varattava tilansa.
Kävelykatukaudella näille tarpeille on löydetty hyviä kompromisseja autolla saavutettavuuden ja viihtyisyyden välillä: tarvittavat hommat saadaan hoidettua, mutta maisemareittiköröttely karsiutuu pois.
Siinä missä kävelykatukauden ulkopuolella keskustassa käyneet kritisoivat autoliikenteen aiheuttamaa haittaa Vanhan Rauman kapeilla kaduilla, kauden aikana vierailleiden selkeä enemmistö kehui juuri autottomien katujen viihtyisyyttä, tunnelmaa ja liikkumisen turvallisuutta. Lastenkin kanssa on miellyttävämpää kulkea, kun ei tarvitse pelätä autoja.
Tehdyn selvityksen mukaan viihtyisyyden ja turvallisuuden kohentumisen ohella lähes neljä viidestä koki myös keskustan kaupallisten palveluiden käytettävyyden parantuvan kävelykatukauden aikana.
Tämä saattaa kuulostaa nurinkuriselta, mutta esimerkiksi Savilanpuistosta ei ole sen pidempää matkaa Kauppatorille kuin Prisman parkkipaikalta juustohyllylle: noin kaksisataa metriä.
Hieman samaan tapaan kuin kaupassa saattaa tarttua jotain odottamatonta mukaan, on Vanhassa Raumassakin tilaa odottamattomille löydöille ja piipahduksille pikkupuoteihin, jos autolla saapuva tekee viimeisen parin minuutin osuuden matkastaan jalan.
Tehdyt selvitykset viittaavat siihen, että mitä vähemmän autoja Vanhassa Raumassa on, sitä viihtyisämpi paikka se on viettää aikaa ja asioida sekä raumalaisten että matkailijoiden mielestä.
Yrityksetkin hyötyisivät, kun ohi huristelevien autojen sijaan kadulla kulkisi enemmän potentiaalisia pistäytyviä asiakkaita. Lounaalla käyvän ajasta menisi pari minuuttia happihyppyyn raikkaassa ilmassa parkkipaikan etsimisen sijaan.
Ehkä Rauman olisi siis jo aika siirtyä ympärivuotiseen kävelykatukauteen.
Tommi Nummelin
kansanedustajaehdokas (vihr.)
Tuomas Palonen
liikennesuunnittelija, DI