Viikon varrelta: 120 miljoonalla eurolla 37 kilsaa nelikaistaista valtatietä

Tätä on odotettu. Matkanteko muuttuu sujuvammaksi, kun 37 kilsaa saa huristella satasta koko matkan. Vanhalla tiellä oli pääosin 80 kilometrin rajoitus, paikoitellen 60:n. Liikenneturvallisuus paranee. Enää ei tarvitse ohitella rekkoja tai kytätä hirviä.

Tätä on odotettu. Matkanteko muuttuu sujuvammaksi, kun 37 kilsaa saa huristella satasta koko matkan. Vanhalla tiellä oli pääosin 80 kilometrin rajoitus, paikoitellen 60:n. Liikenneturvallisuus paranee. Enää ei tarvitse ohitella rekkoja tai kytätä hirviä.

Niin kertoi Ylen uutinen nelikaistaiseksi kunnostetusta vitostiestä välillä Mikkeli-Juva. Hintaa kertyi 121 miljoonaa euroa.

Väyläviraston mukaan kyseisellä välillä kulkee Juvan päässä 8000 ja Mikkelissä 12 000 autoa vuorokaudessa.

Fiksu lukija varmaan jo arvasi miksi Länskärissä kirjoitetaan tieremontista Länkkärin (Länsi-Savo) alueella. Tunnustan, palstanpitäjä on vähän kateellinen.

Toisella puolella Suomea toteutettiin tiesuunnitelma kokonaan kerralla. Täällä kasitietä parannellaan risteys ja ohituskaista kerrallaan.

Eurajoella menossa oleva ohitustien rakentaminen on hieno juttu, mutta pahin pullonkaula eli Laitilan risteys vaan odottaa ratkaisua. Hiljattain kerroimme, että odotus uhkaa venyä pitkäksi.

Liikennemäärät ovat käytännössä yksi yhteen, kun vaihdetaan Mikkelin tilalle Rauma ja Juvan tilalle Laitila tai Eurajoki.

Muuli-korttelin puutalojen tilanteesta kerrottiin Länskärissä. Lokakuussa hyväksytyn kaavamuutoksen mukaan 120 vuotta sitten rakennetut huonokuntoiset tyhjillään olevat talot pitää suojella.

Kaavamuutoksen taustalla oli kiinteistöjen omistajien toive saada rakennusoikeutta kerrostaloille. Sen voi nähdä korvauksena puutalojen suojelusta. Fiksu malli, jos idea kantaa toteutukseen saakka.

TVO avasi Olkiluoto 3:n viimeisimmän viivästymisen syytä aiempaa tarkemmin uutiskirjeessään ja osavuosikatsauksessaan.

OL3-laitosyksikön kuumakokeen viime metreillä oli havaittu jumiutumista yhdessä turbiinissa. Muutostöiden yhteydessä kaikki kolme turbiinia avataan, huolletaan ja kootaan uudelleen. Laitostoimittajan tieto kolmen kuukauden lisätarpeesta on voimassa. OL3-reaktori aiotaan käynnistää tammikuussa. Sähköntuotanto alkaa tällä tietoa helmikuussa.

Isot purjelaivat eivät sitten seilaa Raumalle suvella 2024. Tall Ships Race -satamia ovat silloin Suomessa Turku ja Maarianhamina, jotka menettivät koronan vuoksi tapahtuman tänä vuonna, sekä Helsinki.

Rauman lisäksi pettymään joutui Kotka. Raumalle purjehdustapahtuma olisi tullut ensi kertaa. Kotkassa purjelaivat ovat käyneet 1992, 2007 ja 2017.

Kaikki eivät uskoneet, että Tall Ships Race Rauman satamaan olisi sopinut.

”Vaikka hakemus olisi ollut kuinka hyvä tahansa, niin tosiseikkoja ei voinut muuttaa mitenkään. Koko hanke oli pelkkää rahan haaskaamista. Kun älytöntä ideaa ryhdyttiin puuhaamaan, niin mitään selvitystä tosiseikoista ei tehty. Pinkit lasit päähän vaan ja heittämään rahaa hukkaan”, kirjoitti eräskin alaa tunteva.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut