Viikon varrelta: K-ryhmä voitti markkinaosuutta, S-ryhmä hävisi ensi kertaa 30 vuoteen

Kovimmassa kasvussa oli verkkokauppa, mutta onhan sillä vielä ”jonkin verran” kasvuvaraakin. Päivittäistavarakaupassa, noin arkisemmin ruokakaupassa, netin osuus oli viime vuonna 0,6 prosenttia.

| Päivitetty

Pannaan palsta liikkeelle muulla aiheella kuin sillä, jonka nimeä en nyt mainitse. Päivittäistavaran myynti kasvoi Suomessa viime vuonna 2,5 prosenttia. Kovimmassa kasvussa oli verkkokauppa, mutta onhan sillä vielä ”jonkin verran” kasvuvaraakin. Päivittäistavarakaupassa, noin arkisemmin ruokakaupassa, netin osuus oli viime vuonna 0,6 prosenttia.

Korostaisin, että tuossa oli pilkku oikeassa välissä. Nettikaupan siivu päivittäistavaramyynnistä on edelleen marginaalinen. Yksi iso Prisma myy saman verran.

Tuoreen tilaston mukaan S-ryhmä on tuttuun tapaan päivittäistavarakaupan ykkönen Suomessa. Sen markkinaosuus on reilut 46 prosenttia.

Viime vuonna kävi ensi kertaa 30 vuoteen niin, ettei S-ryhmän osuus pulskistunut. Pudotus oli pieni, vain muutaman prosentinkymmenyksen, mutta miinus kuitenkin.

K-ryhmän markkinaosuus kasvoi 36,5 prosenttiin. Etenkin Citymarketeille ja K-supermarketeille vuosi näyttää tuoneen hyvää kehitystä.

Ruokakauppa on maassamme pitkälti kahden kauppaa. Kolmanneksi suurin ryhmä on Lidl, jonka osuus on karvan alle kymmenen prosentin.

Rauman market-keskittymä vahvistuu.

Prismaa laajennetaan parhaillaan. Valmistava pitäisi olla keväällä, ellei nyt sitten se yksi paha juttu aiheuta viivästystä.

Viime viikolla Länskäri kertoi, että myös myymälärakennusta, jossa toimivat Tokmanni ja Power, aiotaan laajentaa. Ainakin Power on kiinteistön omistajan mukaan kertonut haluavansa lisätilaa.

Jo aiemmin kerroimme, että Kairakadun toiselle puolelle on tulossa Puuilo. Viime vuonna Fere-Centerissä aloitti uutena Motonet.

Meikäläiselle oli muuten uusi ja yllättävä tieto, että Tokmanni on Suomen toiseksi käytetyin vaatekauppa. Sen edelle menee vain Prisma. Tokmannin jälkeen tulevat Citymarket, H+M, Zalando, Dressman ja Intersport.

Toistan toiveeni: ostakaa paikallista, älkää ainakaan tilatko Kiinasta.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n tiedote pysäytti jopa paljon nähneen vanhan liiton toimittajan. Vaikka koronakriisi jäisi lyhyeksi, viikkojen mittaiseksi, se näkyisi katukuvassa pitkään.

– Kun tai jos ihmiset huhti-toukokuussa uskaltautuvat taas kauppoihin, ne pullistelevat vielä edellisen sesongin tuotteita. Voidaan ajautua huomattaviin alennusmyynteihin. Vähintään yksi myyntisesonki jää kokonaan väliin, sanoi Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.

Tällaiset kaupat sijaitsevat usein kalleimmilla vuokrapaikoilla. Menot pyörivät, tulot leikkaantuivat rajusti.

Liitto varoittelee, että keskustojen kadut, jotka nyt ammottavat tyhjyyttään asiakkaista, voivat kriisiajan jälkeen ammottaa tyhjyyttään myymälöistä.

Vanhoja valokuvia innostuttiin viime viikolla lataamaan Facebookiin. Monet olivat varmaan mielissään, kun saivat hyvän syyn näyttää miten kauniita tai komeita olivatkaan nuorempina. Eikä siinä mitään, harmitonta halpaa hupia.

Pitkät letit hulmusivat monessa kellastuneessa kotialbumin aarteessa. Niinköhän tässä vielä hippiajat palaavat, jos sen vitsauksen vuoksi parturitkin joutuvat sulkemaan ovensa?

Sitäkin muuten olen funtsinut, että tuleekohan enemmän k-vauvoja kuin k-eroja?

Palautetta tuli viime viikolla tavallista reippaammin. Ei yllätys, sillä poikkeusoloissa tiedon tarve kasvaa entisestään.

Länsi-Suomen jutut keräsivät selvästi normaalia enemmän lukijoita. Paperilehden osalta tämä perustuu näppituntumaan, netin puolelta on niin sanotusti mustaa valkoisella.

Varautuminen tiettyyn kulkutautiin on muuttanut myös lehtitalomme toimintaa. Monet toimittajat painavat hommia kotona. Useimmat haastattelut tehdään puhelimitse ja arkistokuvia käytetään paljon.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut