Viikon varrelta: Laitila on Euroopan pääkaupunki

Pieni ylinopeus on maan tapa Suomessa. Niin kertoi Liikenneturvan tilaama kysely. Yli puolet vastaajista kertoi ajavansa säännöllisesti pientä ylinopeutta. Monet myös kokevat alle nopeusrajoitusten ajavat ärsyttävinä.

| Päivitetty

Onko Turku nyt taas Suomen pääkaupunki, kun Helsingin tienoo on eristetty muusta Suomesta? Sellaistakin läppää on viime päivinä heitetty.

Hieman muuten särähtää korvaan puhe ”muusta Suomesta”. Meinaan, että tämä maamme lounainen kolkkahan on se varsinainen Suomi ja Helsinki sijaitsee uudemmalla maalla.

Laitila sen sijaan on Euroopan pääkaupunki, jos puhutaan linja-autojen tuulilaseista.

Nordlamex aloitti Laitilassa liki 50 vuotta sitten. Nykyisin Pilkington Automotive Finland -nimellä toimiva firma on Euroopan markkinajohtaja erikoisajoneuvojen lasien valmistajana.

Paikallinen kilpailija Finnlamex laajentaa parhaillaan tuotantotilojaan. Finnlamex valmistaa niin ikään laminoituja tuulilaseja busseihin. Yritys esittelee verkkosivuillaan referenssejään. Kovin monet autotehtaat ovat näköjään hankkineet tuulilaseja Finnlamexilta.

Sitten joskus, kun taas saamme vaikkapa Lontoossa kaksikerroksisella bussilla matkustaa, voimme arvailla liekö tämäkin lasi lähituotantoa?

Voiko korona hyödyttää jotain firmaa? Jos tarkoitetaan positiivisia vaikutuksia tänään tässä ja nyt, esimerkkejä on vaikea löytää.

Hieman pidemmällä sihdillä on toisin. Raumalaisittain toivoo kovasti, että Oras Groupin toimitusjohtaja Kari Lehtinen on oikeassa. Länsi-Suomen haastattelussa hän kertoi uskovansa, että tietoisuus käsihygienian merkityksestä lisää kosketusvapaiden hanojen myyntiä.

Ympäristö- ja ilmastotietoisuus vaikuttaa samaan suuntaan. Oras on jo vuosia yrittänyt tuoda esille, että kosketusvapaat ja fiksut hanat säästävät vettä ja energiaa. Ties vaikka viesti nyt kuultaisiin.

Pieni ylinopeus on maan tapa Suomessa. Niin kertoi Liikenneturvan tilaama kysely. Yli puolet vastaajista kertoi ajavansa säännöllisesti pientä ylinopeutta. Monet myös kokevat alle nopeusrajoitusten ajavat ärsyttävinä.

Suurin osa vastaajista tietää paljonko oman auton mittari näyttää väärin (liikaa) ja nostaa ajonopeutta mittarivirheen verran.

Käsi pystyyn, myönnän tämän kaiken.

Onneksi työkomerossani kotona on peili, koska tarvitsen sitä lisättyäni vielä lainauksen Liikenneturvan tiedotteesta:

- Ratissa voi olla iäkkäämpi henkilö tai vielä kokematon kuljettaja. Toiselle ongelmaton ajokeli voi toiselle aiheuttaa haasteita. Jos hitaammin ajavat risovat, voisiko ärsyyntymisen sijasta miettiä, että kuljettajalla voi olla syynsä nopeuden valintaan, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Pyhärannan jatkuvat riidat ärsyttävät lukijaamme.

Tämä tuttu raumalainen kysyi puolileikillään voisiko saada Länsi-Suomen ilman juttuja Pyhärannasta. Hänen mukaansa kun melkein joka uutiseen liittyy pikkukunnan sisäistä kinastelua.

Kyllä Länskäri jatkossakin Pyhärannan asioita seuraa ja niistä raportoi.

Mutta oli raumalaisen purnauksessa pointtiakin. Hän ihmetteli eivätkö pyhärantalaiset ymmärrä millaista vahinkoa tekevät kuntansa maineelle, kuka haluaisi muuttaa moiseen riidanpesään?

Kiina nousee jo, ja se on lohdullinen uutinen. Niin tässäkin aviisissa sanottiin viime viikolla useammassa uutisjutussa.

Kaikkein kamalin vaihe näyttäisi Kiinassa olevan ohi mitä koronavirukseen tulee. Tehdastuotanto rullaa taas ja rajoituksia puretaan.

Kiinan nousua mietin tässä eräänä päivänä toisella tavalla, ja vähemmän innostuneena. Kävin läpi listaa tilatuista matkustaja-autolautoista.

RMC rakentaa Raumalla lauttaa Wasalinelle, sen perään Tallinkille ja aiesopimus on myös Tasmanian-tilauksesta. Saksalaisella Flensburgin telakalla on muutama tilaus.

Kiinalaisilla telakoilla tilauksia on toistakymmentä. Sellaisilta tutuilta eurooppalaisilta varustamoilta kuin Viking Line, Finnlines, Brittany Ferries, Stena Line, TT-Line, DFDS ja P&O Ferries.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut