Viikon varrelta: Mikä on Rauman korkein paikka? Entä suurin firma?

lukija lähetti ansiokkaan tilastovertailun, joka todisti myös Porvoon keskustaajaman olevan Raumaa suurempi. Tämän tiedon korjasin viime viikon kolumniin verkossa, ettei jää väärä väite netissä kummittelemaan. Nyt totean, että Rauma on tärkein kaupunki, johon ei junalla pääse.

Mikähän mahtaa olla Rauman korkein paikka? Unohdetaan rakennukset kuten vesitorni, viljasiilot ja sellutehtaan piippu.

Yleisimpiä veikkauksia lienevät Uotilan Nikulanmäki, Ryssänkallio Lähdepellolla tai Kokkovuori Haapasaarentien varressa.

Näitä kaikkia korkeammalle nousee kuitenkin Hangassuon kaatopaikan laki: noin 45 metriin meren pinnasta.

Kinnon kaatopaikka kuten sitä pruukattiin kutsua oli käytössä kolmisenkymmentä vuotta. Roskien vieminen sinne lopetettiin 1993.

Kaupunki on sen jälkeen peittänyt jätevuorta kippaamalla maata Hangassuolle. Vanhan kaatiksen täyttö saatiin keväällä valmiiksi. Urakka-asiakirjoja valmistellaan kaasuputkistojen- ja kaivojen sekä niihin liittyvien rakenteiden osalta.

Kun tarkkoja ollaan, löytyy kaupunkimaisen alueen ulkopuolelta korkeampiakin paikkoja.

Yleisesti tunnetuista mäistä Unescon maailmanperintölistalta tuttu Lapin Sammallahdenmäki taitaa olla suunnilleen yhtä korkea kuin vanha kaatis.

Rauman kaikkein korkein kohta löytyy Lapin perukoilta, Euran rajan tuntumasta: 76 metriä. Siis vähän ylempänä kuin vesitornin räystäs.

Ympäristötoimittaja Jami Jokinen kävi siellä muutama vuosi sitten toteamassa, etteivät näkymät ole hulppeat, kun koko ”Lavajärven ylänkö” on korkealla.

Rauman suurin yritys liikevaihdon perusteella oli viime vuonna Kongsberg Maritime. Talouselämä-lehden perinteisessä listauksessa se oli Suomen 255:nneksi suurin 246 miljoonan euron liikevaihdollaan. Nettotulosta syntyi 11 miljoonaa euroa.

Seuraavina tulivat 278. Oras Invest 225 miljoonaa euroa, 379. Keula 152, 396. Raumaster 147, 421. Contineo 137 ja 457. Forchem 123.

Lehdellä on tapana antaa kouluarvosanat. Kongsberg ja Raumaster saivat ysin, Contineo kasi plussan, Keula kasin ja Oras Onvest seiska puoli.

Seudun suurin firma oli Valmet Automotive. Uusikaupunkilaisen autovalmistajan 651 miljoonan euron liikevaihto riitti sijaan 101. Euralaisen Jujo Thermalin liikevaihdon lehti arvioi 120 miljoonaksi euroksi, sijoitus 466.

Janne Rantaselle tiedoksi, että ilman kuntaliitoksia myös Rauman asukasluku olisi paljon nykyistä pienempi. Omin voimin olisitte vain mitätön tuppukylä, mutta nyt ollaan sentään jonkinlainen metropoli. Tällaista palautetta viime viikon kolumnista antoi nimimerkki "Syväraumasta, päivää".

Toinen lukija lähetti ansiokkaan tilastovertailun, joka todisti myös Porvoon keskustaajaman olevan Raumaa suurempi. Tämän tiedon korjasin viime viikon kolumniin verkossa, ettei jää väärä väite netissä kummittelemaan.

Nyt totean, että Rauma on tärkein kaupunki, johon ei junalla pääse. Täällä on isoja teollisuusyrityksiä ja paljon opiskelupaikkoja.

Olennainen ero Lohjaan ja Porvooseen on, että niistä pääsee joka tapauksessa helposti Helsinkiin. Bussilla noin tunnissa, aamusta iltaan.

Henkilöjunan suhteen Rauman tilanne vähän vaikeutui viime viikolla, kun valtion lisäbudjettiin saatiin suuri summa (27 miljoonaa euroa) Eurajoen ohitustiehen kasitielle. Monilla muilla alueilla kun varmasti petyttiin.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut