Viikon varrelta: Onnibussin perustaja lähtee nyt raidekisaan

Kilpailu on vaikuttanut myönteisesti henkilöliikenteeseen raiteilla, arvioi kilpailu- ja kuluttajavirasto. Mikä kilpailu? Junaliikennehän on VR:n monopoli.

Kilpailu on vaikuttanut myönteisesti henkilöliikenteeseen raiteilla, arvioi kilpailu- ja kuluttajavirasto. Mikä kilpailu? Junaliikennehän on VR:n monopoli.

Oikein lyhyt vastaus kuuluisi: Onnibus.

Bussilippujen hinnat laskivat pitkälti edellä mainitun aggressiivisen haastajan ansiosta viidessä vuodessa 25 prosenttia. VR reagoi ja alensi omia hintojaan 20 prosenttia.

KKV arvioi, että pelkkä kilpailun uhka vaikutti siihen, että Helsingin seudun lähijunaliikenteen kustannukset laskivat 40 prosenttia kilpailutuksen tuloksena – vaikka VR kisan voitti.

Suomen junaliikenne on avattu kilpailulle, mutta vasta periaatteessa. Yksi este on kalusto. Suomessa on muusta Euroopasta poikkeava venäläinen raideleveys.

KKV:n selvityksen mukaan kansainväliset yritykset olisivat kiinnostuneita toimimaan Suomessa tilaajan kilpailuttamassa liikenteessä.

KKV julkaisee loppuvuodesta selvityksen vaihtoehdoista, joilla todellista kilpailua Suomen raiteille voisi tuoda.

VR:n uusi kilpailija Suomen Lähijunat kertoi viime viikolla aikovansa aloittaa liikennöinnin Turun ja Uudenkaupungin välillä. Yhtiö ostaa VR:n käytöstä poistamia Sm2-junia, kunnostaa ne ja tähtää koeliikenteeseen vuonna 2024.

Uuden yhtiön puuhamies on Pekka Möttö. Kyllä, sama mies. Möttö oli perustamassa myös Onnibussia.

Tiedotteen mukaan tavoitteena on kasvaa ”valtakunnalliseksi operaattoriksi, joka tarjoaa kilpailukykyiseen hintaan matkustajalähtöisiä matkaketjuja”.

Wembley-nimen käytöstä Eurassa kyselin viikko sitten. Jouko Silvanto arveli, että Euran kentän katsomo muistuttaisi joiltakin osin vanhan Wembleyn vanhoja puukatsomoita.

Enpä ole sillä silmällä osannut katsoa. Vanhasta Wembleystä mieleen tulevat aina ensin komeat tuplatornit. Uuden Wembley maamerkki on valtava kaari, joka näkyy mailien päähän.

Silvanto kertoi, että oli ruvennut omin lupinensa käyttämään kentästä Wembley-nimeä Alasatakuntaan tekemissään peliselostuksissa. Se auttoi vakiinnuttamaan nimityksen.

Porissa Musan Salaman kotikentästä puhutaan myös Wembleynä. Palloliitolle se on Musa.

Toinenkin ”virallinen” Wembley Suomesta löytyy: Mosan Wembley Helsingin Tapanilassa. Se on Malmin Palloseuran kotipesä.

Euroopan suurin sahaaja on Stora Enso. Sillä on kuusitoista sahaa, joista neljä Suomessa. Itävaltalaisen Holzkurierin keräämän tilaston mukaan muita suomalaisia ei kymmenen suurimman listalle mahdukaan.

Listan kakkosella eli itävaltalaisella Binderholzilla on Suomessa kaksi sahaa.

Maanosamme kymmenenneksi suurin sahaaja on itävaltalainen HS Timber Group. Jotenkin tutun kuuloinen nimi? Näin on, yhtiö osti Huhtamaan suvulta Luvian Sahan.

Mikäli Maaseudun Tulevaisuuden juttua oikein tulkitsin, nousee Metsä Group ohi HS Timberin, kun iso mäntysaha Raumalla starttaa elokuussa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut