Viikon varrelta: Tiedätkö, milloin Rauman ensimmäiset liikennevalot sytytettiin?

Rauman vesitornin ravintola uudistuu, taas kerran. Vetovastuun ottaa Vip Life Finland. Yrityksen nimi oli meikäläiselle uppo-outo, mutta sen takaahan löytyy tuttu kasvo.

| Päivitetty

Jo jonkin aikaa pelonsekaisin tuntein odotettu liikennevalojen käyttöönotto toteutui eilen, kun kaupunginjohtaja E.H. Oksanen painoi kello 14.45 nappia, joka käynnisti systeemin, raportoi Länsi-Suomi historiallista tapahtumaa.

Ensimmäiset liikennevalot asennettiin Rantakadulle Eteläkadun, Tarvonsaarensillan ja Saunasillan risteyksiin. Oli siinä ihmettelemistä ja uuteen totuttelua.

Varsinkin, kun samalla Kuninkaankatu ja Kauppakatu muutettiin koko mitaltaan yksisuuntaisiksi.

Niin, että koska, kysyy malttamaton lukija. Lokakuun neljäntenä päivänä 1972 eli ensi viikolla voisi 50-vuotispäivät järjestää.

Historiallista hetkeä en nöösipoikana ollut todistamassa. Veikkaan, että pelasimme katupalloa Äyhönjärvellä.

Rauman liikenneinsinööri Hannu ”Töyssy” Lahtinen muisteli eläkkeelle siirtyessään, että liikennevaloja aluksi arvosteltiin.

”Reijo Vuorion kanssa vastaanotin kaktuksen television liikennekasvattajilta Ensio Itkoselta ja Hannu Karpolta, koska olimme ruuhkauttaneet Rauman keskustan liikenteen. Itkosen mielestä Kanali olisi pitänyt täyttää ja rakentaa sen paikalle kunnollinen leveä tie”, kertoi Lahtinen.

Kysyin haastattelussa mitä liikenneinsinööri piti uransa parhaana saavutuksena. Sitä, että Rauman keskustan pääsee kiertämään.

”Kun kaikki liikenne ei enää kulje kaupungintalon ohi, voitiin ne ensimmäiset liikennevalot poistaa. Monet epäilivät kuinka käy, mutta hyvinhän liikenne sujuu”, sanoi Lahtinen vuonna 2013.

Niinhän siinä kävi, vaikka tunnustan itsekin vähän epäilleeni.

Rauma ei rahoita lentoliikennettä Porista Helsinkiin. Samalle kannalle asettui Eura – ja useimmat muut satakuntalaiskunnat. Eurajoki lupasi osallistua jollakin summalla.

Porilaislehti Satakunnan Kansan pääkirjoituksessa arvosteltiin erityisesti Rauman suhtautumista Porin-lentoihin. Se tulkittiin yhteistyökyvyttömyydeksi - vieläpä ”jälleen kerran”.

Kirjoittaja purki pettymystään viittauksella Rauman toiveeseen palauttaa henkilöjunaliikenne. Porissa hanke kuulemma koetaan haihatteluksi ja ”sellaiseksi se näillä eväillä myös jää”.

Erikoinen vertailupari. Rauman-rata on hyvässä kunnossa, eikä henkilöliikenteen uusi startti kovin paljon rahaa vaatisi. Ilman valtion rahaa eivät junat Poriinkaan saapuisi, niitä samoja raiteita pitkin. Junayhteys palvelisi paljon suurempaa ihmisjoukkoa kuin sinänsä hyödylliset Porin-lennot.

Ei Rauma piruuttaan kapuloita rattaisiin heitä – tälläkään kertaa.

Kaupunginhallituksen päätökselle haettiin tukea pikaisella soittokierroksella vientifirmoihin. Selvisi, että seudun yrityksissä nähdään Turun-lennot tärkeämpinä. Paikallisia firmoja palvelisi paremmin suorien lentoyhteyksien lisääminen Turusta Tukholmaan ja Kööpenhaminaan.

Helsinkiin Rauman seudun firmoista kuljetaan yleensä henkilöautolla Turun kautta. Usein auto jätetään kuitenkin Turkuun ja mennään suurin osa matkasta junan kyydissä.

Ja kun henkilöjunat saadaan takaisin Raumalle, voi koko matkan taittaa ekologisemmin raiteilla.

Euralainen Eeva Kalli valittiin keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajaksi. Siis samaan keskeiseen tehtävään, jota hänen isänsä Timo Kalli aiemmin hoiti.

Hieno saavutus vasta ensimmäisen kauden kansanedustajalle. Ja vähän historiallinenkin, sillä Kalli on ensimmäinen nainen keskustan ryhmyrinä.

Isän ja tyttären välissä kepun ryhmyreinä ovat toimineet Kimmo Tiilikainen, Matti Vanhanen, Antti Kaikkonen, Antti Kurvinen ja Juha Pylväs. Viime mainittu on joukosta ainoa, joka ei ole ollut ministerinä hallituksessa.

Eeva Kalli, 41, on ensikertalaiseksi varsin kokenut politiikan tekijä. Hän on avustanut Olli Rehniä, Matti Vanhasta, Mauri Pekkarista ja Mari Kiviniemeä sekä vetänyt viestintätoimistoa, joka häärää poliitikkojen parissa.

Rauman vesitornin ravintola uudistuu, taas kerran. Vetovastuun ottaa Vip Life Finland. Yrityksen nimi oli meikäläiselle uppo-outo, mutta sen takaahan löytyy tuttu kasvo.

Sehän on Pesonen. Niin häntä kutsuttiin, siis pelkällä sukunimellä, kun hän toimi Poroholman isäntänä. Sitten hän siirtyi vuonna 2013 Otanlahden toiselle rannalle, Fåfängan paviljongin "pehtoriksi".

Fåfängaa ja Merijakamoa pyöritti jo tuolloin Esa Narmala (Narmacon), joka tänään on myös vesitornin ravintolayrittäjä. Pesonen siis tietää mihin on tulossa.

Vip Life on kahden veljeksen firma. Länsi-Suomen uutisessa mainittu Jani Pesonen on liiketoimintajohtaja, Sami Pesosen titteli on luova johtaja.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut