Viikon varrelta: Touhumaa Otanlahteen tai Kuuskajaskariin

Kannattaisi varmaan myös funtsia Riku Räsäsen visioita Otanlahden rantapuistosta. Poroholman, Otanlahden, Fåfängan ja Syväraumanlahden alueesta saisi vetovoimaisen paketin.

| Päivitetty

Rauma kaipaa lapsiperheiden matkailukohdetta. Kyllä sille selkeä tilaus on. Hullutkin ideat toivotetaan tervetulleeksi, kaupunginjohtaja Esko Poikela sanoi viime viikolla.

Tilausta totisesti olisi. Matkakohteita valitaan usein sen mukaan, missä lasten ajatellaan viihtyvän.

Vanha Rauma on ainutlaatuinen ja laajasti tunnettu. Lapsiperheiden suureksi suosikiksi sitä ei silti voi väittää.

Kyllä me nyt haluamme jotain sellaista, mitä meillä ei tällä hetkellä ole, joka houkuttelisi ihmisiä ja toisi sisältöä myös raumalaisille, sanoi toimialajohtaja Soile Strander samassa jutussamme.

Toivottavasti joku taho innostuu nyt, kun kaupungin porukka vaikuttaisi olevan tosissaan asian kanssa.

Bisnesideaa meikäläisellä ei ole tarjota. Jonkinlainen touhumaa Kuuskajaskarin linnakesaarelle? Sopivan mittainen merimatka olisi jo osa elämystä.

Kannattaisi varmaan myös tutkia uudelleen Riku Räsäsen vanhoja visioita Otanlahden rantapuistosta. Poroholman, Otanlahden, Fåfängan ja Syväraumanlahden alueesta saisi vetovoimaisen paketin.

Eurajoen ohitustietä on ajettu viikon päivät. Kauan se tulollaan olikin. Tielinjauksesta kirjoitettiin tässäkin aviisissa jo 1990-luvulla.

Uusi linjaus tuo Porin ajallisesti lähemmäs Raumaa. Varmaan myös porilaiset alkavat vähitellen kulkea Turkuun kasitietä pitkin.

Eurajoelle ja sieltä pois pääsee nyt entistä helpommin. Paikallisissa pientä huolta herättää, että Eurajoen myös ohittaa pikaisemin.

” Eurajoki ei uudelta tieltä kauhean paljon näy. Siinä on tulevaisuuden haasteita meille, että ohikulkijatkin meidät sieltä edelleen näkevät”, sanoi kunnanvaltuuston puheenjohtaja Ilona Sjöman.

Kerran olen uutta tietä ajanut. Kyllä sieltä vähän muutakin näkee kuin vesitornin. Mutta näyttävät mainostaulut tulevat toki tarpeeseen.

Ja sittenhän näkymä muuttuu, jos ja kun Keula rakennuttaa uuden S-marketin uuden ja vanhan tien väliin. Alueelle tulee varmaan muutakin uutta toimintaa.

Raumalta Gävleen laivalla. Polar-laiva liikennöi ”Selkämeren sillalla" suvet 1966 ja 1967. Matkustajia ystävyyskaupunkien linjalla oli yhteensä noin 30 000.

Autot nostettiin laivan kyytiin vinssillä, vaikka Turun satamassa jo tuolloin biilit ajettiin sisään.

Henkilöliikenne ei ole palaamassa. Tarjontaa on varmaan tarpeeksi, kun Ruotsiin pääsee Vaasasta, Turusta ja Helsingistä.

Gävlestä alkaa kuitenkin saapua kerran viikossa rahtilaivoja Raumalle, kun SWX 2-linja aloittaa. Linja tarjoaa uuden reitin Ruotsin ja Suomen viennille.

Satamaoperaattori Europortsin toimitusjohtaja Timo Lehtinen lähti kolme vuotta sitten UPM:n sahatoiminnan johtajaksi.

Kun toimitusjohtaja ja omistaja ovat eri linjoilla strategiasta, on syytä vaihtaa maisemaa, kommentoi Lehtinen lokakuussa 2019 Länsi-Suomelle. Hän olisi halunnut laajentaa toimintaa Raumalta ja Pietarsaaresta esimerkiksi Poriin ja Kokkolaan.

Lehtisen tilalle palkattiin Sari De Meulder. Hänen aikanaan Euroports on laajentunut Hankoon.

Nyt Lehtinen on palannut satamabisnekseen. Hän on Porin uuden satamaoperaattorin Olmar Finlandin toimari. Houkuttelijana oli Olmarin perustajaosakas ja hallituksen puheenjohtaja Olivier van Noort. Kesällä kerroimme, että kysenen hollantilaismies on entinen Euroports-konsernin tuotantojohtaja ja Euroports Finlandin hallituksen puheenjohtaja.

Joditabletteja hamstrattiin pahan päivän varalta, mutta ei siitä sen enempää.

Kotivarasta sen sijaan kannattaa aina pitää huolta. Ihan jo myrskyjen sun muiden tavanomaisten kriisitilanteiden varalta.

Itse tajusin viime talvena, kun piti koronan takia pysytellä kotona, että juomavettä saisi olla enemmän varastossa.

Oppia on otettu. Esimerkiksi paristokäyttöisiä radioita on myyty enemmän kuin aikoihin. Joskus tosiaan on vanhassa vara parempi.

Ydinvoiman kannatus on noussut ennen kaikkea ilmastokriisin, mutta myös korkeiden sähköhintojen takia. Nämä syyt saivat Ruotsinkin pyörtämään vanhat päätöksensä. Uusi hallitus haluaa, että Ruotsiin rakennetaan uusia ydinreaktoreita.

Britanniassa hallitus edistää aktiivisesti kahden uuden ydinreaktorin rakentamista. Valtion rahaa on luvattu, jotta odotettu Sizewell C -projekti toteutuisi. OL3-mallin voimalat rakentaisi ranskalainen EDF.

Uutta kahden reaktorin ydinvoimalaa EDF rakentaa parhaillaan Hinkley Pointiin Englannin etelärannikolla. OL3-mallin laitoksia nekin.

Eurajoen Olkiluodossa olisi ydinvoimalan paikka valmiina. TVO:han sai kertaalleen jo luvan OL4:lle, mutta yhtiöllä ei ollut OL3:n viivästymisten vuoksi rahkeita tehdä päätöstä investoinnista. Markkinatilannekin varmasti vaikutti.

Hintalappu vaan mietityttää. TVO saa OL3:n 5,8 miljardilla eurolla, mutta suuren rakennushankkeen todellinen kustannus on paljon enemmän.

Edellä mainituissa Britannian projekteissa yhden reaktorin kustannusarvio on haarukassa 10-15 miljardia euroa.

HIFK:lle tuli lauantaina täyteen 125 vuotta. Helsinkiläisseuran synttäritunnelmaa latisti tappio Äijänsuolla. HIFK oli matsissa niskan päällä, mutta Lukko puolusti niukan 2-0-voiton. Ehkei Lukko ottelusta kolmea pistettä ansainnut, mutta vastaavasti edellisiltana raumalaisjoukkue ei saanut Lahdesta mukaansa pistettäkään, vaikka hallitsi peliä selvästi.

Tolppa sisään, tolppa ulos, niin kuin sanotaan. Pitkässä sarjassa tuurilla ja tuomarivirheillä on tapana tasoittua.

Turun Palloseura juhli samaan aikaan 100 vuottaan Turkuhallissa. TPS voitti juhlapelinsä 1-0, kun raumalaisvahti Lassi Lehtinen torjui jokaisen laukauksen.

Tepsin kapteeni Juhani Jasu pelannee ensi viikolla 800:nnen runkosarjamatsinsa SM-liigassa. Tammikuussa 35 vuotta täyttävän lukkokasvatin sopimus Palloseuran kanssa jatkuu kevääseen 2024. 

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut