Viking Amorellan pohjakosketus

Miksi Viking Amorella pohjakosketuksen sai on suuri mysteeri. Miksi se eksyi väylältä kauniina syyspäivänä keskellä päivää?

Aluksen kulkua olivat valvomassa vahtivuorossa oleva perämies, lijaluotsi toivottavasti, ja vieläpä ehkä ruorimies. Siellä saattaoi olla myöskin aluksen kapteeni, mutta hän saattoi olla jossain muuallakin.

Sääolosuhteet olivat ihanteelliset alkusyksyn kaunis aurinkoinen päivä. Tuulta oli vähäsen.

Matkustaja-aluksia niiden saaristossa kulkiessa "luotsaa" yleensä linjaluotsi. Linjaluotsin "luotsausta" valvoo yleensä vantivuorossa oleva perämies. Perämieheltä voi tämän valvonnan ottaa pois vaan laivan kapteeni, ja sen hän ilmaisee selkeästi näin tehdessään.

Kuka näistä ohjasi laivam pois merkityltä reitiltä, on hyvä kysymys ja se selvinee viimeistään raastuvanoikeudessa, jossa laivan kapteeni antaa ns. meriselityksen aluksen karilleajosta. Tämä tapahtunee todennäköisesti joko Maarianhaminassa taikka Turussa.

Joku näistä petti Amorellan komentosillalla sillä edellytyksellä, attä aluksen moottorit toimivat moitteettomasti ja aluksessa oli virtaa myöskin ruorikoneessa. Eli että alus oli teknisesti kunnossa. Mene ja tiedä, mikä lopulta aiheutti aluksen eksymisen väylältä, mutta se selvinnee raastuanoikeudessa.

Rauno Jokiniemi

merikapteeni