Wayne Gretzkyltä oppia merenkulkuun

Suomen Varustamot ry:n johtava asiantuntija Sinikka Hartonen päätti Raumalla Älykkään merenkulun seminaarin esityksensä kanadalaisen jääkiekkolegenda Wayne Gretzkyn sitaattiin.

Gretzky ei luistellut kiekon perässä, vaan sinne, mihin kiekko on tulossa. Hän osasi lukea peliä, ennakoida tulevaa ja improvisoida sen mukaan.

Jos teemme autonomisten laivojen maailmassa saman kuin Gretzky kaukalossa, voimme onnistua, summasi Hartonen.

Merenkulkualalla on isoja ongelmia ja haasteita.

Päästöjä ja hiilijälkeä pitää pienentää merkittävästi. Koronakriisin aiheuttamat taloudelliset tappiot ahdistavat.

Eikä alaa ilman keskustelua työvoimapulasta nyt tai tulevaisuudessa sekä tarvittavan osaamisen muuttumisesta.

Oli rohkaisevaa kuulla, miten keskeiseen osaan ympäristöasiat Hartosen esityksessä nousivat. Hän painotti, että tehokkuutta tulee tarkastella paitsi talouden myös ympäristön näkökulmasta.

Hartosen mukaan käynnissä on kriittisin ottelu tähän mennessä. Ottelu, jota meillä ei ole varaa hävitä.

”Uskon lujasti, että autonominen merenkulku on yksi ratkaisu ilmastotoimissa”, Hartonen sanoi.

Varustamoyhdistykseen kuuluu 25 ulkomaan liikennettä harjoittavaa varustamoa. On syytä toivoa, että johtavan asiantuntijan puheet edustavat varustamojen yleistä ajattelua.

Kokonaan ilman miehistöä suuret valtamerilaivat tuskin seilaavat ihan lähivuosina. Suunta on silti selvä. Lisää automaatiota, digiä, älyä ja valvontatyötä. Vähemmän ihmisiä merellä, enemmän maissa.

Satakunnan ammattikorkeakoulun lehtori Janne Lahtinen käytti esityksessään samaa vertausta kuin Länsi-Suomen kolumnissaan (LS 27.2.). Ihminen on käynyt kuussa, mutta viime aikoina harvemmin. Taloudellinen kannustin puuttuu.

Sovellusten kehitystyölle, käyttöönotolle ja ylläpidolle on löydettävä maksaja.

Esimerkiksi älyväylän tukema etäluotsaus voisi olla turvallisuuden ja talouden kannalta fiksu ratkaisu.

”Gretzky ei luistellut kiekon perässä, vaan sinne, mihin kiekko on tulossa.”