
Suomen Yrittäjien ensi kertaa teettämän elinvoimabarometrin tulokset vetävät raumalaisittain vakavaksi. Lähes 5 000 yrittäjää vastasi kysymyksiin maakuntansa elinvoimasta.
Odotetusti kärkeen nousivat Uusimaa (Helsinki) ja Pirkanmaa (Tampere). Varsinais-Suomi (Turku) oli hyvin peesissä neljäntenä.
Satakunta löytyi barometrin häntäpäästä.
Satakunnan taakse jäivät vain Etelä-Karjala ja Etelä-Savo. Satakunnan edellä ovat esimerkiksi Pohjois-Karjala, Lappi ja Kainuu.
Näin huono sijoitus on pieni yllätys, sillä kuntabarometreissä Satakunta on menestynyt hyvin.
”Yrittäjät arvioivat siis omassa kunnassaan yrittäjien toimintaedellytykset hyviksi. Alueellisesti asiaa on ehkä hieman haastavampi arvioida”, kommentoi Satakunnan Yrittäjien toimitusjohtaja Markku Kivinen tulosten eroja.
Yksi keskeinen elinvoimatekijä on saavutettavuus.
Ei Porin, Rauman ja muiden Satakunnan kuntien saavutettavuutta koskaan saada samalle tasolle kuin Helsingin, Tampereen, Turun tai Oulun – mutta takamatkamme ei saisi entisestään kasvaa.
”Asian eteen täytyisi tehdä työtä, ja nimenomaan kaikkien toimijoiden keskinäistä yhteistyötä”, Kivinen sanoo.
Helpommin sanottu kuin tehty. Rauman seudulle kasitien kehittäminen on kaikkein tärkeintä, Porin puolessa puhutaan kakkostien puolesta.
Kasitien parannusten taakse kaivattaisiin myös Varsinais-Suomea. Toiveita herättää, että turkulaisesta Petteri Orposta (kok.) on tulossa pääministeri. Nyt olisi aika lunastaa lupaukset.
Kun kasitietä Turun ja Porin välillä ruvettiin isommin kehittämään, liikkeelle lähdettiin etelästä. Sitten määrärahoja karsittiin ja pohjoispuolen hankkeet jäivät vaiheeseen.
Varsinais-Suomen katse on käännetty jo kohti Helsinkiä. Maakunnan kärkihanke on nyt tunnin juna.
Toteutuessaan se ahmaisee väylärahoja koko maasta. Tunnin juna jyrää muun muassa Laitilan risteyksen, valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) kiteytti asian Laitilassa hiljattain.
”Tunnin juna jyrää muun muassa Laitilan risteyksen, kiteytti Saarikko.”