Auto ja lapsi mukaan turvaistuinostoksille

Turvakaukalo on lapsen ensimmäinen turvaistuin. Kaukalosta vaihdetaan turvaistuimeen noin 1-vuotiaana. Kaikki kuvat: Pekka Lehmuskallio

Pääsiäisen aikaan monet lapsiperheet suuntaavat pohjoisen hiihtokeskuksiin. Tiedossa on pitkiä ajomatkoja ja mahdollisesti haastavia ajo-olosuhteita.

On tärkeää huolehtia matkustajien turvallisuudesta ja varmistaa, että autossa on kaikille asianmukaiset istuimet.
Suomen tieliikennelain mukaan alle 135 senttimetriä pitkä lapsi tarvitsee autossa matkustaessaan kokoonsa soveltuvan istuimen.

Vauvat, eli käytännössä alle 1-vuotiaat lapset, matkustavat takapenkille asennetussa turvakaukalossa selkä menosuuntaan.
Taaperoikäiset istuvat ainakin kolmivuotiaaksi asti selkä menosuuntaan turvaistuimessa, joka on asennettu auton takapenkille.

Pienen lapsen pää on vartalon kokoon nähden painava ja niska herkkä. Selkä menosuuntaan olevissa istuimissa lapsen pää ja niska saavat parhaimman tuen törmäystilanteessa.

Turvaistuimesta lapsi voi siirtyä matkustamaan turvavyöistuimessa, jossa auton turvavyö asettuu lapsen kannalta oikealle korkeudelle ja suojaa myös sivuilta.

Usein näkee, että ylävyö vedetään kulkemaan lapsen kainalon alta. Näin ei missään nimessä saa tehdä, sillä törmäystilanteessa lapsen yläruumis jää ilman turvavyön tukea.

Muksumassin Niina Salonen kertoo, että monet telakalliset turvaistuimet pyörivät ympäri 360 astetta, mikä helpottaa lapsen asettamista istuimeen.

Lastenistuinta autoonsa hankkivat ovat Muksumassin Niina Salosen mukaan nykyään hyvin perillä eri vaihtoehdoista, joita turvaistuinmarkkinoilla onkin lukemattomia.

– Turvallisuus, hyvät pisteet testeissä sekä helppokäyttöisyys ovat ne seikat, joiden perusteella turvaistumia yleensä valitaan.
Markkinoilla on valtavat määrät erilaisia istuimia, kymmeniltä valmistajilta.

– On kombi-penkkejä, jotka saa käännettyä selkä tai kasvot menosuuntaan, telakassaan 360 astetta pyöriviä turvaistuimia, auton Isofix-järjestelmään kiinnitettäviä tai auton omilla turvavöillä kiinnitettäviä istuimia sekä palkkipenkillisiä istuimia, joissa lapsi voi istua kasvot menosuuntaan, Salonen luettelee esimerkkeinä.

Turvaistuin kiinnitetään auton Isofix-järjestelmään. Istuinten kiinnitysmekanismeja on erilaisia

Muksumassin lastentarvikeosastolla on mallina auton istuin, jonka avulla myyjä voi opastaa asiakasta turvaistuimen kiinnittämisessä.

– Osalle riittää se, että me näytämme mallipenkillä, miten kiinnitys tapahtuu. Osa taas haluaa, että istuinta sovitetaan autoon, Salonen kertoo.

Ammattitaitoinen myyjä osaa tarkistaa, sopiiko turvaistuin asiakkaan autoon.

– Hyvin harvoin vastaan tulee sellainen auto, johon istuin ei sovi.

Salonen muistuttaa, että lapsi olisi hyvä olla mukana turvaistuinkaupoilla. Etenkin silloin, kun kyseessä on yli 1-vuotias lapsi.

– Vauvoillehan yleensä ostetaan turvakaukalot jo ennen lapsen syntymää.

Joissakin turvaistuimissa on sivutörmäyssuoja, joka on tarkoitettu ottamaan vastaan törmäysvoimia auton oven ja istuimen välissä.

Eurooppalainen turvaistuin-standardi, i-Size, on tuonut istuimiin useita uusia turvallisuusparannuksia.
Normin mukaan lapsen olisi hyvä matkustaa selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista lapsen oman ja auton koon sallimissa rajoissa.

Istuimesta toiseen siirtymistä on pyritty selkiyttämään määrittelemällä painorajojen lisäksi myös pituusrajat.
I-Sizen mukaan lapsen tulee matkustaa selkä menosuuntaan vähintään 75 senttimetrin pituiseksi, mutta standardi suosittelee, että lapsi matkustaa selkä menosuuntaan aina 105 senttimetriin asti.

– I-Size-standardin mukaiset istuimet on hyvin tarkkaan testattu esimerkiksi sivutörmäyssuojan osalta, Niina Salonen tietää.

Yli 10 vuotta lastentarvikemyyjänä työskennellyt Salonen on nähnyt, miten valtavasti turvaistuimet ovat viime vuosina kehittyneet.

– Kaikki niiden ominaisuudet ovat parantuneet. Esimerkiksi 360 astetta telakassaan kääntyvä turvaistuin on loistava keksintö. Se helpottaa huomattavasti esimerkiksi lapsen asettelemista istuimeen. Monet istuimet ovat myös muunneltavia, jolloin turvaistuimesta tuleekin lapsen kasvaessa turvavyöistuin.

Isommille lapsille tarkoitettua perinteistä istuinkoroketta ei Salosen mukaan juurikaan enää käytetä.

– Yleensä sellainen saatetaan hankkia esimerkiksi lastenlapsiaan toisinaan kuljettavien isovanhempien autoon.
Niina Salonen muistuttaa, että olipa turvaistuin sitten minkälainen tahansa, se pitää olla autossa aina kiinnitettynä. Irrallinen istuin on kaikille autossa istuville riski mahdollisissa onnettomuustilanteissa.

Turvaistuinten lisäksi myynnissä on muiden muassa auton takapenkin niskatukeen kiinnitettäviä peilejä, joista pystyy tarkkailemaan, mitä selkä menosuuntaan istuva jälkeläinen istuimessaan puuhailee.

Turvaistuinten alle taas on tarjolla kurasuojia.

Juttu on kirjoitettu haastattelujen sekä Liikenneturvan artikkelin pohjalta.