Autoilija - toimi näin, jos joudut vesiliirtoon

Vesiliirtoon joutuessaan täytyy toimia nopeasti, mutta rauhallisesti. Kuva: Wes Hicks

Syksy on rankkojenkin sateiden aikaa, ja näin ollen autoilijalla on yhä suurempi riski joutua vesiliirtoon.

Vesiliirto tarkoittaa sitä, kun renkaan pintakuvio ei enää kykene syrjäyttämään kaikkea renkaan ja tien välissä olevaa vettä, joten tuntuma renkaan ja ajoalustan väliltä katoaa.

Tästä syystä auto nousee vesipatjan päälle eikä enää ole kuljettajan hallinnassa.

– Nyt on hyvä aika tarkastaa kesärenkaiden kunto syksyä varten, sillä riittävä urasyvyys on keskeisin vesiliirtoriskiä vähentävä tekijä. Renkaiden kuluneisuuden huomaa viimeistään siitä, että märällä tiellä autoa on vaikea hallita, mutta renkaat kannattaisi ehdottomasti vaihtaa jo ennen kuin ne ovat niin kuluneet, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri Rengasturvallisuus.fi -sivuston tiedotteessa.

Mitä vähemmän urasyvyyttä on jäljellä, sitä matalammassa nopeudessa renkaan pito tiestä katoaa.

Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäpito heikkenee ja jarrutusmatka pidentyy merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on alle 4 millimetriä.

Tekniikan Maailman (6/2020) testissä kuluneella renkaalla (urasyvyys 2,5 mm) joutui vesiliirtoon yli 15 km/h alemmalla nopeudella kuin uudella renkaalla ajettaessa.

Tiellä olevan veden määrän ja renkaiden urasyvyyden lisäksi vesiliirron syntyyn vaikuttavat myös ajonopeus ja tien kunto.

Hyvätkään renkaat eivät auta, jos nopeutta on liikaa. Ennakoinnilla ja omalla ajokäyttäytymisellä voikin vaikuttaa vesiliirtoriskiin huomattavasti.

Matti Morri listaa seikkoja, jotka auttavat estämään vesiliirtoon joutumista sekä toimimaan oikein, jos vesiliirtoon kaikesta huolimatta joutuu:

- Varmista, että renkaissa on vielä riittävästi kulutuspintaa, varsinkin jos olet tarkastanut renkaat viimeksi keväällä alle laitettaessa. Suositeltava urasyvyys on vähintään 4 mm. Käytä vuodenaikaan sopivia renkaita – talvirenkaiden ominaisuudet on suunniteltu turvalliseen talviajoon, mutta kesäteille ne eivät sovi.

Morri muistuttaa oikeasta tilannenopeudesta ja riittävästä turvavälistä. Rankkasateella on hyvä varata matkoihin tavallista enemmän aikaa ja ajaa jopa 15-20 km/h normaalia hitaammin.

- Vältä urissa ajamista, sillä vettä kertyy niihin enemmän kuin muualle. Myös kuivalla kelillä urissa ajamista kannattaa välttää, sillä tien pinta on niissä karheampi ja kuluttaa renkaita enemmän.

Matti Morri painottaa myös tarkistamaan renkaiden ilmanpaineet. Liian alhainen rengaspaine vaikuttaa ajoneuvon ohjautuvuuteen ja ääritilannekäytökseen. Lisäksi polttoainetta kuluu enemmän kuin oikeilla paineilla ajettaessa.

- Turvallisinta ajo on, kun kaikki neljä rengasta ovat yhtä hyvässä kunnossa. Jos etu- ja takarenkaiden kuluneisuudessa on eroa, paremmat renkaat tulee laittaa taakse.

Sateella autosta ulosnäkeminen voi olla haasteellista.

- Puhdista tuulilasinpyyhkijöiden sulat ja vaihda ne tarvittaessa uusiin, jotta näkyvyys sadekelillä on mahdollisimman hyvä. Jos puhtaista sulista jää tuulilasin pintaan raitoja tai kalvo, sulat täytyy vaihtaa, Morri kehottaa.

Esivalmisteluista huolimatta toisinaan pahin mahdollinen tapahtuu.

- Jos kaikesta huolimatta kuitenkin joudut vesiliirtoon, paina kytkin pohjaan ja nosta jalka kaasulta. Automaattivaihteilla ajaessasi vähennä kaasua. Ohjaus tulee pitää menosuunnassa, jotta pidon palautuessa auto jatkaa kulkua suoraan eikä käänny äkillisesti sivulle, Matti Morri neuvoo.