Koeajo: Toyota Auris TS 1.2 T Active

Toyota Auris Touring Sports 1.2 T Touring Sports eli tutummin farmari Uusi ulkonäkö näkyy parhaiten keulan muodoissa Takavalot on toteutettu led-tekniikalla Myös edestä löytyy led-valaisimet (Active-tasossa lisähintaan) Tavaratila on tilava ja selkeän muotoinen Auriksen ohjaamo on laadukasta työtä Istuinosa on laakea ja maltillisesti muotoiltu Uusi 7-tuumainen TFT-näyttö Plus-pakettiin kuuluu navigaattori Parkkiruutuun tähtäilyä helpottavat peruutuskameran apuviivat Ajon aikana mittariston välissä olevaan näyttöön saa näkymään ajonopeuden numeroina Sport-ajotila tuo portaattomaan vaihteistoon vaihtoäänet mukaan Taustapeilit ovat riittävän kokoiset Toyotan uutta Keen-muotoilua

Huomionarvoista

Uusi Toyota Auris on valmistajan ensimmäinen malli, joka saa nykysuuntauksen mukaisen pienen turbomoottorin voimalähteekseen. Hybrideistä tuttua Atkinson-kiertoa hyödyntävä moottori on Toyotan omaa suunnittelua. Nelisylinterinen 1,2-litrainen turbomoottori korvaa Auris-mallistossa vapaastihengittävän 1,6-litraisen moottorin. Moottorivalikoimasta löytyy lisäksi edellisestä mallista tutut 1,33-litrainen turboton ja uudelleen viritetty hybridivoimanlähde. Dieselvaihtoehdoksi Toyota tarjoaa edellisestä Avensis-koeajosta tuttua 1,6-litraista BMW:n kanssa yhteistyönä suunniteltua moottoria, jonka saa vain 6-vaihteisena manuaalina.

Suurimmat uudistukset

Toyota Auris on muuttunut malliuudistuksessa reilusti, vaikka ulkoa tarkastellessa huomaa vain uudistuneen keulailmeen. Toyota on Mazdan palkitun KODO-muotoilun jalanjäljissä brändännyt oman muotokielensä, joka tottelee nimeä "Keen". Takavaloissa käytetään nyt led-tekniikkaa. Sisällä muutokset ovat suurempia ja ne näkyvät laadukkaina materiaaleina ja tyylikkäinä yksityiskohtina. Kojelaudan keskiosan näkyvin elementti on Toyota Touch -mediakeskus, jonka hallinta käy kätevästi 7-tuumaisen TFT-näytön kapasitiivisten näppäinten kautta. Näytön resoluutio on hyvä ja sitä voi lukea jopa aurinkolasit päässä. Mediakeskus toimii mm. Plus-paketin navigaattorin, audiolaitteiston ja peruutuskameran näyttönä. Äänieristystä on parannettu ja etenkin rengasmelu on saatu vaimennettua kokoluokkaan nähden asialliselle tasolle. Uudet LED-valaismet (lisävaruste) ovat suositeltava valinta tulevia pimeitä ajokelejä silmällä pitäen.

Tilat ja tyyli

Touring Sport -farmarikori tarjoaa reilusti tavaratilaa ja nostokynnys on mukavan matala. Matkustamon tiloistakaan ei löydy moittimista. Korkeampiin katumaastureihin tottuneet saattavat vierastaa matalaa korimallia, mutta näkyvyys kuljettajan paikalta on silti onnistuttu säilyttämään hyvänä. Etuistuimet sopivat kookkaammillekin henkilöille. Uusi muotokieli tekee Auriksesta helposti lähestyttävän tyylikkään kulkupelin, mutta räväkkyyttä on turha autosta etsiä. Toisaalta Toyotan nykytyyli on ajaton ja helposti lähestyttävä kokonaisuus. Auriksen voi valita neljästä eri varustetasosta, joita voi halutessaan täydentää lisävarustepakettien avulla. Toyota Safety Sense -varustepaketin saa Aurikseen noin 800 euron lisähintaan. Turvallisuuspaketti sisältää Pre-Collision-järjestelmän, kaistavahdin, automaattiset kaukovalot, liikennemerkkitunnistuksen ja pysäköintiavustimen.

Tuntuma

Toyota on onnistunut istuttamaan uuden moottoritekniikan loistavasti Aurikseen. Tätä sopi odottaakin maailman suurimmalta autonvalmistajalta. Turbon mukanaan tuoma alavääntö ei tee Auriksesta sporttista, mutta ennen kaikkea mukavan arkiauton. Portaaton Multidrive S -vaihteisto sopii turbomoottorin yhteyteen. Ajaminen on leppoisaa etenkin ECO-ajotilassa. Sport-mode tuo mukanaan lähinnä lisää ääntä keinotekoisten vaihtamisäänien muodossa. Myös käsin vaihtaminen onnistuu ratin takana olevien vaihtoläpyköiden avulla, kunhan osaa valita Toyotan mielestä järkevän vaihteen. Liian suurta vaihdetta auto ei anna sisään laittaa. Moottorijarrutuksissa käsin vaihtaminen voi olla perusteltua. Uusi jousitus toimii pehmeästi ja esimerkiksi hidastetöyssyjen ylitys hoituu eleettömästi.

Uusi Toyota Auris nousee vahvasti suomalaisten suosikkiluokan kärkikahinoihin uuden moottorin ja moderniksi viilatun muotoilun myötä.

Numerot

  • Hevosvoimat: 116
  • 0-100 km/h (sekuntia): 10,8
  • Yhdistetty kulutus (l/100 km): 4,8
  • Maavara (mm): 140
  • Tavaratila (litra, VDA): 530

Toyota Auris -mallisto alkaen 21 746,67 euroa.
Koeajoauton hinta varusteineen ilman metalliväriä (Auris TS 1.2 T Active Multidrive S -automaattivaihteistolla +  Auris Plus -paketti) 28 169,86 euroa. Hintoihin lisätään paikkakuntakohtaiset toimituskulut.

​