B-sarjan Sports Tourer on nyt entistä tilavampi ja urheilullisempi

-B-sarja on kätevämpi ja monikäyttöisempi kuin koskaan ja täydentää uudistuneen kompaktimallistomme, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Britta Seeger luonnehtii.

B-sarjan suunnittelun lähtökohtana oli tehdä pesäeroa tavanomaisiin tila-automalleihin. Tavoitteeseen päästiin auton pitkällä akselivälillä, lyhyillä etu- ja takaylityksillä, loivasti kallistuvalla kattolinjalla sekä hyödyntämällä 16-19-tuuman rengaskokoa auton dynaamisten mittasuhteiden korostamiseksi. Linjakkaan muotoilun ansiosta B-sarjan ilmanvastuskerroin alkaa Cd-arvosta 0.24, kun luku edeltäneessä mallissa oli 0.25. Uuden muotoilun avulla tuuliääniä on vaimennettu onnistuneesti.

B-sarjassa kuljettaja istuu 90 milliä korkeammalla kuin A-sarjan autoissa. Etuna on myös hyvin esteetön näkymä joka suuntaan. Istuimen ylelliset säätövarat mahdollistavat enemmän päätilaa sitä tarvitseville. Istumaleveys on edessä 1456 milliä (+ 33 mm). Lisävarusteena autoon ovat saatavissa ilmastoidut monitoimi-istuimet hierontatoiminnolla – ominaisuus, joka aikaisemmin on löytynyt vain korkeamman hintaluokan malleista. Istuimiin ovat saatavissa myös monipuoliset Energizing-toiminnot, jotka parantavat edelleen lihasten ja selän hyvinvointia.

B-sarjan matkustamossa huomion keskipisteenä on kojelaudan monitoiminäyttö, josta on tarjolla kolme eri kokoversiota:

  • 2 x 7 tuuman (17,78 cm) näyttöratkaisu
  • 7- ja 10,25-tuumaiset (26 cm) näytöt
  • 2 x 10,25 tuuman laajakuvanäyttö

Kiiltävän musta keskikonsoli touchpad-ohjaimineen noudattelee E-sarjan esikuvia. Tarjolla on myös 64-sävyinen tunnelmavalaistus.

MBUX-käyttöliittymä tuo tekoälyn ja kosketusnäytön kuljettajan tueksi

B-sarjassa hyödynnetään Mercedes-Benzin uusinta avustinteknologiaa. Vakiovarusteisiin kuuluu esimerkiksi oppiva, ääniohjattava ja kustomoitava MBUX-infotainment-järjestelmä (Mercedes-Benz User Experience). Tekoälyyn perustuva järjestelmä kykenee oppimaan ja reagoimaan kuljettajan toiveisiin Hey Mercedes -äänikomennon herättämänä.

B-sarja kykenee tietyissä tilanteissa puoliautomaattiseen ajamiseen Driving Assistance –varustepaketin avulla. S-sarjasta peräisin oleva teknologia perustuu Distronic-vakionopeusavustimen, aktiivisen hätäjarruavustimen sekä aktiivisen kaista-avustimen yhteistoimintaan. Kamera- ja tutkajärjestelmänsä avulla auto näkee jopa 500 metrin päähän eteenpäin, ja toimintoja täydennetään kartta- ja navigointitietojen avulla. Vakiovarusteena on aktiivinen jarrutusavustin, joka reagoi myös tietä ylittäviin jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Lisävarusteina on saatavana ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä.

Ensimmäisiä autoja odotellaan Suomeen talven aikana.