Häikäiseekö aurinko ajoasi? Näin yksinkertaisella tavalla helpotat tilannetta

Matalalta paistava aurinko voi häikäistä autoilijaa. Kuva: Anna Hecker

Raumallakin nautitaan nyt aurinkoisista talvipäivistä, ja meteorologeilla on kivoja uutisia kuluvalle viikolle. Aurinkoisia päiviä on tarjolla enemmänkin.

Tämä mahtava tilanne luo kuitenkin varjopuolen, sillä matalalta paistava aurinko voi häikäistä kuljettajaa varsinkin silloin, jos tuulilasissa on likaa tai naarmuja.

Uhkaan kannattaa varautua pienellä mutta merkittävällä liikenneturvallisuusteolla.

- Tuulilasi sekä muut ikkunat kannattaa putsata säännöllisesti ulkopuolelta, mutta myös sisäpuolelta. Ikkunoiden sisäpintaan on talven jäljiltä pinttynyt rasva- ja likakerros, joka taittaa valoa ja korostaa häikäistymistä. Putsausoperaation jälkeen kotimaan kauniit maisematkin näkyvät kirkkaammin, kannustaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.

Lasipintojen putsaamisen lisäksi kannattaa tarkistaa myös pyyhkijänsulkien kunto. Huonokuntoiset sulat voivat naarmuttaa tuulilasia, mikä lisää häikäisyhaittoja. Jos sulat jättävät raitoja tuulilasiin, kannattaa ne vaihtaa uusiin.

- Sitten kun lämpötila menee plussan puolelle, alkaa rapa taas roiskua jatkuvasti. Siksi pitää huolehtia siitäkin, että tuulilasinpesunestettä on riittävästi. Jos neste loppuu kesken ajon, on paikallaan pysähtyä hankkimaan sitä lisää. Näkyvyys voi huonontua todella nopeasti kevätkeleissä, jos tuulilasia ei pääse tasaisin väliajoin pesemään, Savolainen huomauttaa.

Tuulilasin kunnon ja puhtauden lisäksi häikäistymistä voi ehkäistä käyttämällä laadukkaita aurinkolaseja tai auton omaa aurinkolippaa. Se ei kuitenkaan saa häiritä havainnointia. Varsinkin paljon ajavan kannattaa miettiä sitä, millaisilla linsseillä aurinkolasinsa hankkii. Polarisoiduilla linsseillä esimerkiksi tien heijastukset vähenevät huomattavasti.

- Jos häikäistyminen kuitenkin yllättää, on tärkein asia alentaa nopeus tilanteen vaatimalle tasolle. Silloin kuskille jää enemmän aikaa tehdä havaintoja sekä pelivaraa yllättäviä tilanteita varten. Nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan lähes puoleen, muistuttaa Savolainen.

Savolainen haluaa muistuttaa autoilijoita myös siitä, että tuulilasiin tulleet kiveniskemät kannattaa korjauttaa heti, etteivät ne ehdi kasvaa isommiksi ongelmiksi.

- Esimerkiksi katsastuksessa voi korjauskehotuksen sijaan olla luvassa hylkäys, jos kiveniskemästä syntynyt halkeama on näkökentässä eli tuulilasin pyyhkimien alueella. Jopa auton ajokieltoon määrääminen on mahdollinen, jos vaurion todetaan vaarantavan liikenneturvallisuutta. Näkyvyydestä on siis pidettävä huolta, Savolainen korostaa.