Kaasuautoilu kiinnostaa suomalaisia

Seat Leon liikkuu kaasun voimalla.

Autosivusto Autotoday kertoi, että kaasuautoilu kiinnostaa suomalaisia yhä enenevässä määrin. Kiinnostus on suorassa yhteydessä kaasuautojen tarjontaan.

Kaasuautoja valmistavat monet tunnetut automerkit, kuten Škoda, Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz, Seat ja Opel.

‒ Myymälässä huomaa, että kaasuauto on monille vielä tuntematon vaihtoehto, mutta johon halutaan mielellään tutustua. Suomessa myytävät kaasuautot ovat niin sanottuja bi-fuel-malleja, mikä tarkoittaa sitä, että autossa on reilun kokoinen kaasutankki sekä bensatankki, jonka koko vaihtelee noin 10-50 litran välillä automallin mukaan, automyyjä Harri Ijäs Kamux Vantaa Petikosta kertoo Autotodayn haastattelussa.

Useimpien kaasuautomallien kaasutankillisella taivaltaa jo 300-500 kilometrin matkan. Kaasutankkausasemien verkosto on kuitenkin laajentunut viime vuosina huomattavasti.

Bensiini- tai dieselkäyttöiseen autoon voidaan jälkikäteen asentaa kaasun käytön mahdollistava järjestelmä säiliöineen, jolloin auto käyttää kaasua alkuperäisen voimanlähteen rinnalla.

‒ Kaasuauton käyttövoimavero on noin 200 euroa vuodessa, mutta kaasulla ajaminen tulee edullisemmaksi kuin bensalla tai dieselillä. Käyttövoimaveron saa kurottua takaisin jo muutamalla tankkauksella, toteaa Harri Ijäs, joka itsekin ajaa kaasuautolla.

‒ Kaasuautoissa käytetty kaasu on joko maakaasua tai biokaasua. Kaasutankkausasemilta voi tankata haluamaansa kaasua, ja hinnat on ilmoitettu vertailulitrahintoina bensiiniin. Maakaasu maksaa noin 0,85 litralta verrattuna bensiiniin ja biokaasu taas noin 0,95 litralta verrattuna bensiiniin, kertoo Ijäs.