Koe-ajo: Honda CR-V Hybrid Executive 4WD AT

Uusi Honda CR-V on linjoiltaan maskuliininen ja antaa voimakkaan vaikutelman.

Istuutuessaan uuteen Hondan CR-V Hybridiin, pääsee isolta mieheltä helpottunut huokaus. Vihdoinkin auto, jossa on kuskille tarpeeksi tilaa.

Vastaavanlaisia huokauksia kuuluu myös takapenkiltä, sillä uusi CR-V on todella tilava auto. Kookkaammillekin jaloille ja kengille on kunnolla tilaa ja takapenkillä on todella mukavaa matkustaa.

Hondassa on erittäin mukavasti tilaa jaloille, eikä pitkänkään kuskin pää kolise kattoon.

Ja liikkeelle lähdettyä huokailun voi edelleen kuulla, sillä Hondan uusi katumaasturi on todella hiljainen auto.

Hiljainen ääni saattaa hämätä, sillä CR-V lähtee erittäin säserästi liikkeelle ja kiihtyy maantielle liittyessä kahdeksaankymppiin nopeasti. Etenkin nelivetoinen Executive-malli on varsin ahnas etenijä.

Hondan tavaratilaan mahtuvat perheen mökkiviikonlopun varusteet.

Honda lataa sähkömoottorinsa akkua ajon aikana bensiinimoottorin ja jarrutusenergian avulla ja latauksen tilannetta voi seurata mittaristosta. Kun autolla ajaa kaupunkialueella, se liikkuu pääosin sähköllä.

CR-V on todella hiljainen auto.

Uuden Hondan ohjauspyörän alla on samanlaiset sormisiivekkeet kuin monissa muissa automaattivaihteisissa autoissa

Nämä siivekkeet eivät kuitenkaan vaihda pykälää seuraavaan, vaan niillä on aivan eri tarkoitus. Siivekkeet säätävät jarrutusenergian talteenottoa. Näin auton hybriditekniikka tulee entistä tehokkaammin käyttöön.

Sormijarruttaessa polttoainetta kuluu entistä vähemmän ja kuski voi seurata mittaristosta kuinka taidokkaasti sormet säästävät polttoainetta.

Maantieajossa Honda siirtyy käyttämään polttomoottoria ja se tekee vaihdoksen luonnollisesti itse auton i-MMD-automatiikalla. Vaihdon yhteydessä autosta tulee aavistuksen äänekkäämpi myös sisätiloissa, mutta silti yleisvaikutelma on hyvin hiljainen.

Sulavuus jatkuu myös ajokokemuksessa, sillä Hondan iskunvaimennus on korkealla tasolla. Routavauriot ovat Raumallakin yleisiä, mutta CR-V ylittää isotkin railot tasaisesti. Myös hidasteet, tai kuten Raumalla sanotaan, töyssyt CR-V ylittää samalla sulavuudella.

Hondan iskunvaimennus on korkealla tasolla.

Mutkikkaalla Vasaraistentiellä CR-V tottelee kuskia eikä missään vaiheessa tule tunnetta, että auto voisi lipsahtaa ulos.

Ajoasento on tilavassa autossa erinomainen, eikä penkkiä säätäessä tarvitse lukea käyttöohjeita. Kaikki on helposti löydettävissä.

Näkymä autosta on varsin esteetön, sillä tuulilasia reunustavat A-pilarit ovat ohuet, joten ne eivät häiritse tai muodosta

Isoista sivupeileistä avautuu laajat näkymät taakse.

kuolleita kulmia. CR-V:ssä on myös kookkaat sivupeilit, joista näkee hyvin takanaolevaa liikehdintää.

Takapenkin liikehdintää voi taas seurata erillisellä takapenkkipeilillä, joka on mukava yksityiskohta etenkin lapsiperheitä ajatellen.

Takapenkkipeili soveltuu hyvin lapsiperheille.

Peruutustutkan kamera on huippulaatua ja muutenkin auton mattapintainen kosketusnäyttö jättää helppokäyttöisyyden tunteen.

Hondan kosketusnäyttö on selkeä.

Hondan uudessa automaattivaihteisessa katumaasturissa ei ole ollenkaan vaihdekeppiä, joten kuski painaa vain keskikonsolin R-nappia pakittaessaan ja D-nappia eteenpäin lähtiessään. Vaikkei vaihdekeppi isoa tilaa henkilöautossa vie, sen puuttuminen tuo Hondaan yllättävää tilantuntua.

Uudessa Hondassa ei ole vaihdekeppiä ollenkaan.

Auton sisustus on ajattoman tyylikäs. Executive-mallin nahkaistuimet tuovat ilmeeseen ripauksen miehekästä sporttisuutta.

Koeajoauton kulutus on sadalla kilometrillä 7,6 litraa ja 145 hevosvoimalla saa 107 kW:n tehot.

Uusi Honda vakuutti Autorauman koeajotiimin.

Honda kertoo mainoslauseensa mukaan tekevänsä unelmakoneita, jotka saavat hymyilemään.

Ennen CR-V:n koeajoa Autorauman tiimi ei tiennyt unelmoivansa uudesta Hondasta, mutta koeajon jälkeen sellaisia unelmia voi ilmaantua. Koeajon aikana hymy oli naamalla kuitenkin korvasta korvaan.