Koeajo: Alhaiset käyttökustannukset kaasukäyttöinen Skoda Octavia G-Tecin etuna

Kaasua ja bensiiniä käyttävän Skoda Octavia G-Tecin käyttökustannukset ovat polttomoottoriautoa alhaisemmat. Kuvat: Pekka Lehmuskallio

Kaasuauto on tavallinen polttomoottoriauto, joka on muokattu käyttämään bensiinin lisäksi liikennekaasua.

Kaasukäyttöinen Skoda Octavia G-Tec on helpoin tapa siirtyä vähäpäästöiseen autoiluun ja siksi monille luontevin valinta. Kaasuasemalla tankkaaminen ei poikkea totutusta juurikaan paitsi polttoaineen hinnan osalta.

Kotimainen biokaasu Porin Gasumin asemalla maksoi alle euron / litra. Maakaasu olisi maksanut vielä kymmenen senttiä / litra vähemmän.

Kaasuauton mittariston merkkivalo ilmaisee, kumpaa polttoainetta auto käyttää.

Kaasua ei kulu enempää kuin bensiiniä tai dieseliä eli noin 4,5 kg eli 6,3 litraa / 100 km.

Vastaavaan bensiiniautoon kustannuksia vertailtaessa tulee huomioida kaasuautoja koskeva käyttövoimavero. Silti käyttökustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat kuin vastaavassa bensiiniautossa.

Hankintahinnassakin on muutama satanen etua kaasuversion hyväksi.

Toistaiseksi Raumalla ei kaasuasemaa ole, mutta autossa olevalla 50 litran bensiinisäiliön polttoaineella hurauttaa kyllä lähimmälle kaasuasemalle, vaikka kaasu sattuisi loppumaan. Kaasusäiliön tilavuus on 16 kiloa eli noin 23 litraa. Jos molemmat tankit ovat täynnä, niin toimintasäde on jopa 1 000 kilometriä. Ajotavasta riippuen yhdellä kaasutankillisella ajaa keskimäärin 400 kilometriä.

Vaihtotapahtumaa kaasulta bensiinille ja toisinpäin ei kuljettaja huomaa muusta kuin polttoainemittareiden merkkivalosta, joka palaessaan ilmoittaa kummasta säiliöstä ”menovesi” moottorille kulkee.