KOEAJO: BMW:n uusi kolmossarjalainen aiheuttaa intohimoja

Uusi BMW:n 320i A Business kääntää päitä, missä tahansa liikkuukin.

Ei ole mitenkään liioiteltua sanoa, että BMW herättää tunteita.

Nämä kolme kirjainta aiheuttavat intohimoja, voimakkaasta ylpeydestä jopa katkeraan kateuteen. Suhtautumisen suunta riippuu varmasti hyvin paljon siitä, onko itse ajamassa tai seuraako ajoa toisesta autosta.

Siksi BMW onkin koettava itse.

Autorauman koeajotiimin lempipaikka Raumalla on ehdottomasti niin sanottu Kortelan ABC:n risteys, jossa kasitielle siirtyessä täytyy nostaa ajoneuvon nopeus rivakasti 80 kilometriin tunnissa. Tämä muutaman kymmenen metrin matka kertoo hyvin paljon siitä, millaisesta ajokista on kyse.

Kortelan ABC:n risteys myös selittää sen, miksi Bemari herättää tunteita.

Mutta palataan ajassa hieman taaemmas.

Uusi kolmossarjalainen on edeltäjäänsä hieman pidempi ja kevyempi.

BMW toi huhtikuussa Suomen-markkinoille seitsemännen sukupolven mallin kolmossarjastaan, jota on vuodesta 1975 myyty yli 15 miljoonaa kappaletta. Moni nostikin sen yhdeksi vuoden mielenkiintoisimmaksi mallijulkaisuksi.

Vastaanotto on ollut positiivinen. Arvioiden mukaan BMW on todellakin ottanut ennakkoluulottoman otteen uuden auton suunnittelussa.

Uusi kolmossarjalainen on edustavan näköinen edestäpäin.

Eivätkä ensiarviot olleet väärässä. Rauman Rinta-Joupin pihassa koeajotiimiä odottava BMW 320i A Business on näyttävä auto.

Etenkin auton ajovalot ja takavalot tekevät paljon sen ilmeelle. Autolla on mukavasti mittaa ja se huokuu sporttisuutta ja ylellisyyttä.

BMW:n näyttävät takavalot huomataan.

Sama ennakkoluulottoman suunnittelun tunnelma jatkuu auton sisällä. Keskusnäyttö ja mittaristo ovat keskikonsolin kanssa tasapainoisesti harmoniassa. Auton muotoilu on selkeää ja mutkatonta.

Auto käynnistyy keskikonsolin Start-napista.

Tilaa on mukavasti sekä edessä että takana. Tavaratilakin on tilava.

Takapenkillä istuu yli 180 cm matkustaja mukavasti.

Kuski istahtaa jämäkkään, mutta miellyttävään penkkiin kuin olisi aina istunut siinä. Ja sähköisillä säätimillä penkin saa juuri siihen asentoon, mikä itsestä tuntuu parhaimmalta. Autossa istutaan melko alhaalla, joka alleviivaa sporttista tuntumaa.

BMW:n uusi keskusnäyttö on kookas ja selkeä.

Vanha BMW-slogan lupaili ajamisen iloa, eikä mainoslause ole vanhentunut ollenkaan. Myös uusi kolmossarjalainen on erittäin miellyttävä ajettava.

BMW:n kolmossarjalaisia on myyty maailmanlaajuisesti yli 15 miljoonaa vuodesta 1975 lähtien.

Auton painopiste on alhaalla ja iskunvaimentimet mukautuvat tien pinnan muutoksiin. Mukulakivet, töyssyt tai muut erot tienpinnassa BMW ylittää huomaamattomasti.

Auton takaosa alleviivaa sporttisuuden ja ylellisyyden tunnetta.

Takaisin Kortelan ABC:n risteykseen.

Uusi kolmossarjalainen on varustettu 135 kW (184 hv) -tehoisella moottorilla ja se ei todellakaan jää risteykseen ihmettelemään.

Kahdeksanlovinen automaattivaihteisto toimii saumattomasti kuin ajatus, ja auto on muutamassa sekunnissa kahdeksankympin vauhdissa.

Mittaristo ei turhia härpäkkeitä kaipaa.

Tämä kiihdytys saa kuskin hymyilemään.

Voi hyvin kuvitella, että juuri tämä tehokkuuden ja miellyttävän ajokokemuksen kombinaatio on juuri se syy, miksi BMW herättää tunteita.

Mutkikkaalla Pyhärannantiellä uusi 3-sarjalainen on ketterä ja erinomaisesti totteleva. Sen liikettä kaarteissa voisi verrata tanssin kevyeen keinutukseen. 50:50-painojakautuma tekee autosta tasapainoisen.

BMW:n keula on sporttinen ja maskuliininen.

Tien kuopat se ottaa vastaan yhtä huomaamattomasti kuin kaupungissakin.

Koeajoauton palauttaminen liikkeeseen on joskus vaikeaa. Etenkin silloin, kun ajokokemus on miellyttävä. Juuri tällainen tapaus on uusi BMW:n 3-sarjalainen. Se jää mieleen.

Siksi se täytyy kokea itse.

Koe uusi BMW Rauman Rinta-Joupissa: