
Keskellä kevään koronamyllerrystä Suomen markkinoille saapunut Ford Kuga antaa ensisilmäyksellä ison auton mielikuvan, eikä vaikutelma ole lainkaan väärässä.
Kugan ladattava hybrid on kasvanut pituutta lähes kymmenen senttiä ja akselivälikin on kasvanut edellisiin malleihin verrattuna. Katumaastureita usein vaivaavaa möhkömäisyyttä Ford on karsinut laskemalla auton korkeutta hieman.

Auton sisätilat jatkavat tilavuuden ja käytännöllisyyden tunnetta, sillä pidemmillekin jaloille on mukavasti tilaa. Leveäselkäinen kuski istuu jämäkästi, mutta rennosti penkissä.
Mutta nyt ei riitä pelkkä silmäily ja istuskelu, vaan on päästävä liikkeelle Levorannan Autoliikkeen pihasta.

Liikkeellelähtö onkin erittäin hiljainen, sillä automaattivaihteinen Kuga liikahtaa pihasta sähköavusteisesti ja aivan kuin liukuu risteykseen.
Tämä onkin ensimmäinen ajoon positiivisesti vaikuttava piirre, jonka Kuga tarjoilee. Koko koeajon ajan Kuga jatkaa hyvin hiljaista linjaa, vaikka auton alla pyörivätkin melko suuret kiekot.
Sähköllä kaupungissa liikkuessa auto liikkuu huomaamattomasti ja ketterästi. Ford lupaa sähköajoa yhdellä latauksella reippaat 52 kilometriä, joten kauppareissun takia ei tarvitse käydä tankkaamassa.

Etenkin kaupunkiajossa Kugan kiihtyvyys nousee esiin. Auto lähtee pirteästi liikennevaloista eikä vaihteiden vaihtumista juurikaan huomaa.
Maantielle siirtyessä Kuga muuttuu ketterästä kiihdyttäjästä vakaaksi ja voimakkaaksi etenijäksi. Nollasta sataan auto kiihdyttää valmistajan tietojen mukaan 9,2 sekunnissa.
14,4 kWh:n litiumioniakku ja 2,5-litrainen ja 150-hevosvoimainen bensiinimoottori tuottavat yhdessä 225 hevosvoimaa.

Kun siirtyy mutkikkaammalle ja kallistavammalle tielle, Kugan jousitus pääsee testiin. Ajomukavuus ei kuitenkaan kärsi, sillä auto reagoi tien kuoppiin ja ajouriin viileän piittaamattomasti.
Kugan ajokokemus on kaikin puolin erittäin positiivinen ja konstailematon.
Ajoturvallisuutta lisää Fordin erittäin kattava varustepaketti Driver Assistance Pack sekä Local Hazard Warning, joka varoittaa uhkaavista vaaratilanteista.
Kaupungissa sompaillessa turvallisuutta tuo myös Kugan peruutuskamera- ja tutka, joka on erittäin tarkka ja näytön kuva on laaja.

Koeajossa yksi tärkeimpiä huomioita on auton runsaat sisätilat.
Jos on jaloille hyvin tilaa kuskilla, niin samoin on myös takapenkillä matkustajille, vaikka etupenkit olisivat säädetty pitkiä jalkoja varten.

Jos ei takapenkeillä istu ketään, mutta tavaraa olisi sitäkin enemmän kuljetettavaksi, Kugan takapenkkejä pystyy siirtämään 15 senttiä eteenpäin. Erittäin kätevä ominaisuus. Lisävarusteena on saatavana sähkökäyttöinen handsfree-takaluukku, joka koeajettavasta autosta myöskin löytyy.
Ford tarjoaa myös kätevän Ford Pass -mobiilisovelluksen, jonka avulla voi auton esilämmittää, jos se on kiinnitetty latausjohdon päähän. Sovelluksen avulla auton voi myös käynnistää ja lukita etänä.

Kaiken kaikkiaan Ford Kuga on erittäin miellyttävä perheauto, jonka ajettavuus on hiljaisuuden takia korkealla tasolla.
Autorauman koeajotiimi suosittelee piipahtamaan Levorannan autoliikkeessä ja koeajamaan uusi Ford Kuga.

Ford Kuga - Autorauman koeajotiimin nostot
Vaihteiden vaihtuminen on huomaamatonta ja kiihdytys hyvin sulavaa.
Muotoilultaan pyöreälinjainen Ford Kuga miellyttää silmää kuten myös virtaviivaiset ajovalot, jotka tuovat napakkuutta pyöreisiin muotoihin.
Sisätiloiltaan kookas perheauto, jonka tavaratilaa voi kasvattaa takapenkkiä siirtämällä 15 senttiä.