Koeajo: Peugeot 508 Allure BlueHDi 130 EAT8

Uuden Peugeot 508:n kaarevat päiväajovalot tuovat mieleen leijonan kulmahampaat.

Lunta tupruttava ajokeli ja sinitarransävyinen taivas eivät pilanneet ajofiilistä, kun Autorauma sai koeajoon uuden Peugeot 508:n Allure BlueHDi 130 EAT8 automaattimallin. Koeajokuskin suusta pääsikin ranskalaisesti oikein matala ooh la la, kun hän istahti uuden 508:n penkkiin.

Peugeotin i-Cockpit-ohjaamossa on tukevan sporttinen istumafiilis.

Istumatuntuma 508:sta on sporttisen tukeva. Pitkäjalkainen ja leveäselkäinen kuski istuu penkissä mukavasti ja varsin matalalla.

Auton ohjaamo miellyttää varmasti niitä, jotka pitävät urheilullisuudesta ja aavistuksen maskuliinisesta silauksesta, jonka Peugeotin i-Cockpit-ohjaamo luo.

Peugeotin vuonna 2012 lanseeraama i-Cockpit-ohjaamo tarkoittaa käytännössä sitä, että auton kojelauta on suunniteltu kuskin tarpeita silmälläpitäen. Kaikki toiminnot ja painikkeet ovat nopeasti ja helposti käsien ulottuvilla. Peugeot 508:n i-Cockpit on tyyliltään futuristinen, mutta pianon koskettimia muistuttavat painikkeet tuovat myös klassisuutta muotoiluun.

Kaikki on mietitty käyttäjää ajatellen. Jopa Peugeotin vaihteenvalitsin on muotoiltu siten, että kuskin käsi jää kuin itsestään lepäämään modernin valitsijan päälle.

Vaihteenvalitsimen päällä on hyvä lepuuttaa kättä.

Ajotuntumaan eniten vaikuttaa uuden Peugeotin kompakti ja ylä- ja alareunoista suoralinjainen ratti. Ajaessa kuskin käsivarret asettuvat luonnollisesti suoraan linjaan, jolloin hartiat eivät vahingossakaan nouse ylös, joka pitkien ajomatkojen jälkeen tuntuu hartia- ja niskakipuna. Autorauman koeajotiimi kiitteleekin uuden Peugeot 508:n ajoergonomisuutta.

Kun ratti on pieni, se luo kuskille esteettömän näkymän sekä maantiehen että digitaalisesti muunneltavaan mittaristoon. Peugeot 508:aa ajaessaan tuleekin väistämättä mieleen ajatus, että mikseivät muut autovalmistajat ole tajunneet pienentää rattia.

Ulkopuoleltakin Peugeot 508 on näyttävä auto. Se on matala, linjakas ja kaikinpuolin urheilullinen, mutta viileän tyylikkäällä tavalla. Takapää on coupe-tyylinen, alaspäin liukuva. Ovien ikkunoissa ei ole karmeja, joten se lisää sporttista vaikutelmaa.

Matala ja linjakas 508 ei jää huomaamatta.

Auton etuosa ja etenkin sen etusäleikkö tuovat mieleen eteenpäin syöksyvän leijonan. Kaarevat päivajovalot voi nähdä leijonan kulmahampaina, valmiina tarttumaan asfalttiin.

Ulkonäöltään ja sisustukseltaan Peugeot 508 kestää siis kriittisintäkin silmää, mutta millainen se on tositoimissa?

Yksinkertaisesti: Kaikin puolin miellyttävä.

Vanhan Rauman katujen jäätyneistä polanteista 508 selviytyy sulavan pehmeästi sähkösäätöisen iskunvaimennuksensa ansiosta. Myös mutkaisemmalla ja kallistavammalla Vasaraistentiellä auton adaptiivinen eli ympäristöön reagoiva iskunvaimennus nostaa hymyn kuskin huulille.

508 on myös hiljainen auto ajaa, vaikka koeajo-autossa oli nastarenkaat alla. Voi vain kuvitella, kuinka yksin ajatustensa kanssa on silloin, kun auton alla ovat hiljaisemmat kitkarenkaat.

Uuden 508-malliston lisävarusteista on mainittava ainakin pimeänäkökamera, joka havaitsee jopa 250 metrin päästä kaikki puolta metriä korkeammat tielläkulkijat, olivat ne sitten hirvieläimiä tai ilman heijastinta kulkevia jalankulkijoita.

Koe-ajoauton konepellin alla kehrää 131 hevosvoiman dieselmoottori, jonka teho on 96 kilowattia ja vääntöä löytyy 300 newtonmetriä. Luvut voivat paperilla näyttää maltillisilta, mutta maantiellä 508 antaa paljon pirteämmän kuvan itsestään.

Koeajossa kahdeksanlovinen automaattivaihteisto toimi sulavasti ja vaihteet unohtuivat jo ensikilometrien aikana.

Koe-ajoauto maksaa kuluineen noin 37 000 euroa, joka tuntuu varsin kohtuulliselta siihen verrattuna, kuinka komean, etenemiskykyisen ja ajomukavuudeltaan täydellisyyttä hipovan auton sillä summalla saa. Autoveron määrä tässä summassa on noin 3 900 euroa.