Koeajo: Tesla Model S on koukuttava ajokokemus

Tesla ei säikähtänyt koeajopäivän 14 asteen pakkastakaan. Kuvat: Pekka Lehmuskallio

Tesla Model S:n kiinnostavimmat ominaisuudet ovat sen äänettömyys ja huima suorituskyky kiihdyttäessä.

Noin 100 000 euroa maksavan sähköauton ajokokemus on yksinkertaisesti koukuttava ja kaukana arjesta.

Muihin koeajossa olleisiin autoihin vertailtaessa pitää muistaa, että kyseessä on tehoiltaan superauto, jota vastaavia suorituskykylukemia esittävät vain Ferrarin, Lamborghinin ja McLarenin kaltaisten valmistajien tuotteet. Niihin verrattuna 7-paikkaisenakin saatava ja nelivetoinen Tesla Model S on jopa edullinen ja käytännöllinen hankinta.

Teslan hallintapaneeli on täysin digitaalinen. Kaikkia toimintoja voi säädellä pienen talulu-tv:n kokoisesta näytöstä.

Teslan hallintalaitteiden käyttöliittymät tuntuvat aluksi erikoisilta, mutta itse ajossa ne toimivat hyvin.

On jopa hieman erikoista, että valmistajan ensimmäinen malli on näin valmis kokonaisuus, kun kuitenkin ratkaisut poikkeavat monilta osin muiden autonvalmistajien jo vuosikymmeniä kehittämistä keinoista.

Lataus ei siihen tottuneelle tuota ongelmaa, vaan tuntuu jopa hieman typerältä olla riippuvainen siellä täällä sijaitsevista huoltoasemista.

Pistorasioita sentään sijaitsee joka nurkalla. Sujuva matkustaminen tosin edellyttää teholatausasemien käyttöä, joita toistaiseksi on vielä harvemmassa kuin nestemäisen polttoaineen jakelupisteitä.

Oho. Missä moottori? Säilytystilaa löytyy ruhtinaallisesti myös ns. konepellin alta.

Tesla lupaa uudelle Model S Long Range mallille 632 kilometrin toimintasäteen (NEDC) yhdellä latauksella, joka keskimäärin autoa ajavalle riittää vähintään viikon ajoihin.