KOEAJO: Toyota Camry 2.5 Hybrid Active

Uudessa Toyota Camryssa yhdistyvät tyylikkyys ja voima.

Rauman Rinta-Joupin pihassa koeajoa odottava uusi Toyota Camry antaa ensimmäiseksi ison auton vaikutelman.

Camry on pituudeltaan lähes viisimetrinen ja leveyttä löytyy miltei kaksi metriä, joka alleviivaa arvokkuutta ja ylellisyyttä.

Nyt ei siis olla lähdössä minkään kompaktin kaupunkiauton kanssa pörräilemään, vaan nyt on oikean auton vuoro.

Etenkin Camryn keula ja etusäleikkö saavat mielikuvituksen jylläämään. Juuri etusäleikkö saa Camryn näyttämään ylelliseltä ja voimakkaan sporttiselta autolta, joka on kuin tehty etenemään maantiellä tehokkaasti.

Ylellinen vaikutelma jatkuu myös oven avatessaan.

Nahkaverhoilu kuuluu uuden Camryn vakiovarusteisiin, joten silmä lepää erittäin tyylikkään auton sisätiloissa.

Penkkiin istuutuessaan kuski huokaisee pelkästä hyvänolontunteesta.

Nahkapenkki on erittäin mukava ja kuski asettuu luonnostaan mukavaan ajoasentoon, vaikka koeajotiimin kuski on lähes 190 cm pitkä, jolta jalkoja ja hartioita löytyy moneen suuntaan. Selkänoja on tukeva ja miellyttävä, ja jaloille on hyvin tilaa.

Ylelliset nahkapenkit kuuluvat Camryn vakiovarusteisiin. Takapenkin matkustajilla on myös erittäin hyvin tilaa uudessa Camryssa.

Tilavuus onkin ensimmäinen asia, joka erottaa uuden Camryn hintaluokkansa pienemmistä kilpailijoista. Camryssa on tilaa isommillekin matkustajille, vaikka istuisi etu- tai takapenkille.

Liikkeelle lähdettäessä huomaa heti, että automaattinen vaihteisto toimii erittäin pehmeästi ja valtatielle päästyään auto tavoittaa 80 kilometrin tuntinopeuden herkästi.

Camry on erittäin selkeä ja helppo auto ajaa.

Maantiellä tulee esiin Camryn toinen erittäin tervetullut piirre.

Camry nimittäin on erittäin hiljainen auto ajaa, ja matkustamossa on erittäin rauhallinen tunnelma. Voi vain kuvitella, kuinka miellyttävä Camry on pidemmillä matkoilla. Tilavuus ja hiljaisuus tekevät matkasta kuin matkasta mukavan kaikille.

Pidemmille matkoille Camry soveltuu matkustusmukavuuden lisäksi myös sen ison tavaratilan takia. Tavaratilaa on ruhtinaallisen reippaat 500 litraa, joten matkalaukut mahtuvat hyvin kyytiin.

Kolmas huomio uudessa Camryssa on sen tehokkuus.

Toyotan uudesta lippulaivasta löytyy vääntöä. 2,5-litrainen polttomoottori ja sähkömoottori tuottavat yhteensä 202 newtonmetrin tehon, joka tuntuu.

Ohitustilanteessa sen kanssa ei siis jäädä ihmettelemään. Se kiihtyy ohitusvauhtiin pirteästi ja ohitus tapahtuu turvallisesti ja nopeasti.

Pienemmillä teillä Camrysta nousee esiin sen sporttisuus, joka löytyy ulkomuodoistakin.

Camryn tavaratila on yli 500 litran kokoinen.

Tiukemmassakin mutkassa Camryn napakka jousitus ottaa hyvin vastaan ja myötäilee ohjausliikkeitä. Takapenkilläkään ei voida mutkissa huonosti, sillä uudessa Camryssa painopiste on kohdallaan.

Neljäs tärkeä huomio on Camryn pieni kulutus.

Itselatautuvan hybridin mittaristosta pystyy seuraamaan kulutustaan ja kuskille käy selväksi se, ettei huoltoasemilla tarvitse usein vierailla. Kulutus jää satasella vain hieman yli viiteen litraan.

Uutta Camrya tuodaan Suomeen kolmella erilaisella varustetasolla, Autorauman koeajotiimillä oli käytössään Hybrid Active, joka on malleista huokein. Sen kokonaishinta veroineen on noin 38 000 euroa.

Toyota Camry sopii parhaiten niille autoilijoille, jotka haluavat autoltaan tyyliä, tehoa ja mukavuutta.

Tilavuus ja ylellisen auton tunne voivat saada myös useamman taksiyrittäjän valitsemaan polttoainepihin Camryn.

Toyota Camry on pituudeltaan lähes viisimetrinen ja leveyttä löytyy melkein kaksi metriä.

Lisätietoja ylellisestä Camrysta ja muista Toyotan uusista malleista: