KOEAJO: Toyota Corolla Hatchback 2.0 Hybrid Premium

Uuden Corollan muotoilua on kehuttu ympäri maailman.

Jokaisella on ystäväpiirissään niin sanottu Corolla-kaveri, joka ajaa uskollisesti vain Toyotan Corolla-mallilla. Corollalla onkin paljon kavereita, sillä se on Suomen kaikkien aikojen myydyin automalli.

Tälläkin hetkellä Suomen teillä ajaa 150 000 Corollaa ja koko maailmassa arvioidaan olevan 45 miljoonaa Corollaa, joka tekee siitä myös maailman myydyimmän automallin.

Muutaman vuoden ajan Toyota toi Suomen ja Euroopan markkinoille Corollaa Auris-nimellä, mutta nyt Auris jää historiaan, sillä Toyota Corolla palaa Eurooppaan uudella Hybrid-mallistollaan.

Tärkein kysymys tietenkin on, että millainen uusi Corolla on?

Rauman Rinta-Joupin autoliikkeen pihassa ensitapaaminen Corollan kanssa on erittäin positiivinen.

Ulkomuodoiltaan hatchback-Corolla on samaan aikaan virtaviivainen, mutta antaa vahvan vaikutelman. Viime vuosituhannella joku saattoi pitää Corollan malleja hieman tylsinä, mutta uusi Corolla viestii aivan muuta.

Positiivinen vaikutelma jatkuu sisälle istuessaan. Kaikesta näkee, että uutta Corollaa suunniteltaessa on mietitty ensimmäiseksi käytännöllisyyttä. Kojelauta on selkeä ja muutamalla silmäisyllä autosta löytää kaiken tärkeän.

Corollan mediakeskuksen kanssa tulee nopeasti tutuiksi.

Kuten oikean istumisasennon. Aivan kuin kädet tietäisivät automaattisesti, mistä penkkiä säädetään. Oikealle kädelle tehty keskikyynärnoja tukee rentoa, mutta aktiivista ajoasentoa.

Corollan helppous ja mutkattomuus on käynnistämisenkin jälkeen vahvana läsnä. Uusi Corolla käy todella hiljaisesti ja autoliikkeen pihasta lähtö on sulava.

Uuden Corollan kanssa pääsee nopeasti ajotuntumaan. Jousitus ylittää Vanhan Rauman kuopat ja töyssyt huomaamattomasti. Automaattivaihteisen auton kyyti on pehmeää.

Ensimmäisissä liikennevaloissa huomaa sen, että moottori pysähtyy ja käynnistyy itsekseen, mutta seuraavissa valoissa asian on jo unohtanut.

Corollan hybriditekniikka onkin erittäin huomaamatonta. Hybridi-akkuja ladataan suoraan ajon aikana, eikä kuski mieti asiaa sen enempää.

Takapenkilläkin istutaan mukavasti.

Vaikka kyyti on miellyttävää, se ei tarkoita sitä, etteikö Corollasta löytyisi lihaksikkaampaa puolta. Kun tulee kiihdyttämisen aika, Corolla ei jää miettimään.

Tätä kokeillaan Valtatie 8:lla, kun satasen rajoitusalueella edessä ajaa pitkä ajoneuvoyhdistelmä reilua yhdeksääkymppiä. Vilkku vasemmalle, kaasu pohjaan ja Corolla on hetkessä rekasta ohi.

Ohitustilanteen jälkeen Autorauman testitiimi nostaakin peukkua Corollan kiihtyvyydelle. Corolla on säpäkkä lähtijä eikä moottoria tarvitse turhaan huudattaa, kun tehoa riittää. Autossa on vääntömomenttia 202 newtonmetriä.

Eurajoelta Lappiin vievä tie on erittäin mutkainen, joten sillä on hyvä kokeilla uuden Corollan tanssahtelua kurveissa.

Kevyesti ohjautuva Corolla ottaa tiukatkin mutkat vastaan napakan jämäkästi. Syy siihen löytyy jäykemmästä korista ja pohjasta sekä siitä, että auton painopiste on melko matalalla.

Lämmitetystä ratista löytyy helposti audiosäätimien lisäksi vakionopeudensäädin, joka saa testitiimiltä täydet pisteet. Tiimin

Uuden Corollan vakionopeudensäädin on erittäin selkeäkäyttöinen.

mukaan se on yksi markkinoiden helppokäyttöisimmistä vakionopeudensäätimistä, joka varmasti vähentää kulutusta.

Pieni kulutus onkin uuden Corollan vaikuttavampia ominaisuuksia, sillä hybridimoottorilla tehostettu hatchback kuluttaa hieman yli viisi litraa satasella.

Uutta Corollaa voi hyvin kuvata pieniruokaiseksi, mutta tilavaksi autoksi. Kuskilla ja edessä matkustavalla on erittäin hyvät tilat eikä takapenkilläkään tarvitse polvet suussa istua.

Yli kolmensadan litran tavaratila avautuu jalanheilautuksella.

Tavaratilan avaaminen on helppoa. Ei tarvitse kuin työntää jalka takapuskurin alle ja tavaratilan ovi aukeaa. Tavaratilaan mahtuu isommankin porukan mökkitarpeet, sillä kun tavaratilan pohjan avaa, vapautuu yli 300 litraa tilaa tavaroille.

Autorauman koeajotiimi toivottaa uuden Corollan tervetulleeksi ja antaa autolle huippupisteet. Ei ole mitään estettä sille, ettei tämä tehokas ja konstailematon auto nousisi tänä vuonna Suomen suosituimmaksi malliksi.

Corollan mittariston voi muokata oman maunsa mukaan.