KOEAJO: TruckMasters OX on härkämäinen katseenkääntäjä

TruckMasters OX on viisipaikkainen kevyt kuorma-auto, jonka takia siitä ei makseta autoveroa. Kuvat: Jussi Hietikko

Rauman Rinta-Joupin pihasta koeajolle lähtiessään käy peli selväksi jo ensimmäisessä risteyksessä. Nyt ollaan sellaisen auton puikoissa, joka herättää kiinnostusta.

Viisiovinen auto on ulkomuodoiltaan massiivinen ja maskuliininen, eikä OX-nimi (suomeksi härkä) ole ollenkaan harhaanjohtava.

Kiinnostusta TruckMasters OX on herättänyt myös mediassa sen takia, että siitä ei makseta autoveroa ollenkaan, sillä se rekisteröidään kevyeksi kuorma-autoksi. Tässä artikkelissa enemmän asiaa TruckMastersin verottomuudesta.

TruckMasters on tekniikaltaan sama auto kuin Toyota Hilux. TruckMastersin tehtaalla tuttua lava-autoa on muutettu käytännössä siten, että sen kokonaismassaa on kasvatettu 3 510 kiloon ja näin siitä tulee kevyt kuorma-auto.

Auton lehtijousitusta on myös paranneltu taka-akseliston ilmajousituksella.

TruckMastersin tavaratilassa on ruhtinaallisesti tilaa.

Mutta millainen TruckMasters on ajossa?

Maantiellä TruckMasters kulkee voimalla eteenpäin, nimensä mukaisesti, kuin kuorma-auto. Konepellin alla murisee 2,4-litrainen ja 150-hevosvoimainen moottori, jossa riittää vääntöä 400 Nm.

Koska kyseessä on kevyt kuorma-auto, sen nopeutta on rajoitettu 90 kilometriin tunnissa.

Nelivedon voi kytkeä kätevästi päälle tai pois kahvasta, joka löytyy keskikonsolista.

Takavedolla ajaessa ajonvakautin tukee ohjautuvuutta ja TruckMasters tottelee muutenkin ratinliikkeitä moitteetta.

Autossa istutaan korkealla ja varsin mukavasti. Etuistuimissa on säätövaraa ja myös ratin asentoa voi muuttaa niin, että ajaminen on mahdollista erikokoisille kuskeille.

Jaloille on tilaa, istui sitten etu- tai takapenkillä.

Viisi henkilö matkustaa varsin mukavasti pitkiäkin matkoja tilavassa autossa.

Vaikka TruckMasters voi näyttää ulospäin maastossa viihtyvältä työvälineeltä, sen kojelaudasta löytyvästä suomenkielisestä mediakeskuksesta voi seurata peruutuskameran näyttöä ja näytön kautta voi käyttää puhelinta ja soittaa musiikkia omalta älypuhelimelta. Kosketusnäytön käyttö on helppoa. Parissa minuutissa toiminnot ovat uuden kuskin hallussa.

Peruutuskamera auttaa yli viisimetrisen auton liikuttelemisessa.

Mittaristo on selkeä ja se antaa ajotietokoneen välittämät tiedot kulutuksesta ja ajo- ja keskinopeudesta. Kaikki löytyy yhdellä katseella.

AutoRauman koeajotiimi ajoi louhokselle, jossa pääsimme testaamaan TruckMastersin ominaisuuksia erilaisessa maastossa. Kuva: Jussi Hietikko

Louhoksella on varsin jyrkkiä mäkiä, joissa TruckMasters toimii eleettömän vahvasti. Ylöspäin nelivetoauto liikkuu kuin juna. Alamäissä taas avustaa DAC-alamäkihidastin, joka ohjaa automaattisesti jarrujen toimintaa.

Tiimin pysäyttäessä auton kuvausta varten jyrkän ylämäen juurelle, HAC-mäkilähtöavustimella on todella helppoa lähteä uudelleen liikkeelle.

TruckMastersin peilit ovat kookkaat.

Tunnin varsin haastavassa maastossa ajaessaan tulee täysin selväksi se, että tämä auto ei pienistä kuopista hätkähdä. Ilmajousitus tasaa yllättävän mukavasti pahinta höykytystä.

Vaikka auto on isokokoinen, sen ajaminen sujuu tavalliseen autoon tottuneelle. TruckMasters OX:in kuljettajalta kuitenkin vaaditaan ajokortissa C1-luokka.

Ajokokemus on kaiken kaikkiaan erittäin miellyttävä ja tilava auto houkuttelee myös pidemmille matkoille isommallakin porukalla. Ja perillä huonompikaan mökkitie ei tätä autoa pysäytä.

TruckMasters OX:ia voi lämpimästi suositella esimerkiksi metsänomistajille tai rakennus-tai maansiirtoalan yrittäjille, sillä yrittäjät voivat vähentää auton arvonlisäveron kokonaisuudessaan.

Tule koeajamaan TruckMasters OX Rauman Rinta-Joupissa.

TruckMasters on maskuliininen ja massiivinen neliveto-auto.