Motoristien mukaan ajokorttiuudistus ei onnistunut :Käsittelykoe on liian vaativa

Tässä Fredrick Suwandin ottamassa kuvassa mopoilija on muistanut oman kypäränsä, mutta matkustajakin olisi tarvinnut pollansa suojaksi turvavälineen. Toivottavasti matka taittui turvallisesti. Kuva: Fredrick Suwandi

Suomessa tehtiin vuonna 2018 ajokorttiuudistus, joka vaikutti siten, että painotus koulutuksesta siirtyi tutkintoon eli ajo- ja käsittelykokeisiin. Samalla teoria- ja ajotunteja karsittiin.

Ajokorttiuudistus on ollut voimassa vuoden ja kokemukset ovat kaikkea muuta kuin positiivisia.

Autotoday-sivuston mukaan sekä ajo-opettajat ja oppilaat pitävät käsittelykoetta liian vaativana. Traficom laati ohjeet uusille käsittelykokeille.

Palautteen perusteella Traficom helpotti käsittelykokeen vaatimustasoa, mutta kritisoijat pitävät sitä edelleen liian vaativana.

- Pahinta on se, että vuosi sitten, kun uudet säädökset tulivat, niitä perusteltiin liikenneturvallisuuden parantamisella. Siihen asti mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden liikenneturvallisuus oli kehittynyt parempaan suuntaan, Autokoululiiton puheenjohtajana 8 vuotta toiminut Jarmo Jokilampi kommentoi Autotoday-sivustolle.

Käsittelykoeta kritisoidaan kikkailupainotteiseksi ja mahdollisimman vaikeaksi. Tämä ei paranna liikenneosaamista, vaan pikemminkin estää sen.

– Tämäkö on viranomaisen viesti nuorille liikenteeseen tulijoille, opettele temppuja niin selviät liikenteessä? Johtaako tämä Suomessa samaan suuntaukseen kuin esim. Ruotsissa jossa 40 prosenttia onnettomuuksista aiheutuu kortittomille? Toivon todella, että näin ei tule käymään, vaan nyt tehdään nopeasti tarvittavat muutokset tutkintoon. Näin opetuksessa voidaan keskittyä parempaan liikenneosaamiseen edistämiseen ja näin saamme osaavia nuoria mukaan liikenteeseen. Samalla edesautamme ajokorttiuudistuksen yhtä tavoitetta: mahdollistetaan nuorten liikkuminen, Suomen Motoristit ry:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen ihmettelee.

Kritiikin mukaan tehtävät ovat liian vaikeita 15-vuotiaille, tulkinnanvaraisia ja osin jopa virheellisiä.

- Kysymys on siitä, että nyt uusien säädösten myötä moottoripyörän hallitsemiseksi edellytetään temppukokoelmaa. Esimerkiksi porttitehtävässä oli tarkkaan aikaisemmin mietitty, miten siinä käytetään katsetta, ja se myös ohjasi oikeaan katseen käyttöön pyörää ohjattaessa. Nyt pitää viimeisellä portilla pudottaa katse eturenkaan eteen, että osuu porttiin, kun kaarreajossa pitäisi aina katsoa kauas. Kyse on tempusta, joka ei paranna liikenneturvallisuutta, vaan pakottaa kiinnittämään huomiota epäolennaisiin asioihin, Jokilampi jyrähtää.

Myös moottoripyörien käsittelykokeen vaatimusta kahdeksikkokääntymisestä pidetään liian tiukkana. Muutoksissa sitä helpotettiin, muttei arvostelijoiden mukaan tarpeeksi. Lisäksi kokeessa ei huomioida sitä, että pyörän kääntösäde saattaa poiketa eri puolille.

Erittäin valitettavana pidetään sitä, että mp-korttikoulutuksessa ajoharjoitteluun on varattu 5 tuntia, josta 70 prosenttia kuluu helposti hidasajoharjoitteluun vaatimusten tiukkuuden vuoksi. Tämän arvioidaan olevan pois liikenteessä ajamisesta ja liikenneturvallisuudesta.

Myös väistökoetta pidetään niin tiukkana, että ammattilaisetkin ovat ongelmissa. Lisäksi nopeuden mittaamisessa ei huomioida mittalaitteen valmistajan ilmoittamaa virhemarginaalia 1-2 km/h.

– Kärjistetysti voidaan sanoa, että 15-vuotias lykätään nykyään vuodeksi liikenteeseen ilman koulutusta ja katsotaan, että selviääkö tämä siellä? Jos selviää, niin koulutetaan sitten. Jos tavoitteena oli kustannusten säästö, niin siihen tavoitteeseen ei pääse, jos käy 5-6 kertaa kokeessa ja vielä jättää leikin kesken, Jokilampi tuskailee.