Muista nämä autoiluvinkit, kun pakkanen puree oikein kunnolla

Pakkanen ei ole auton paras ystävä. Kuva: Maxim Shklyaev

Vaikka jokainen Autorauman lukija pystyy heti luettelemaan vaikka kuinka monta kovempaa pakkastalvea, kuluva tammikuu on tuonut Raumankin alueelle miinuslukemat. Sääennusteissa kerrotaan suunnan olevan tanakasti alaspäin.

Autoliitto kertoo, että pakkasten kiristyminen näkyy aina myös Autoliiton avustuspuheluiden määrässä.

Liitto onkin tehnyt muistion pakkasen vaikutuksista autoiluun, joka kannattaa lukea myös täällä Raumalla.

Moni matkan keskeytymisistä olisi mahdollista välttää pienellä ennakkovarautumisella ja huolenpidolla. Akun kunto kannattaa tarkastaa ja vaihdattaa akku ennen ongelmien ilmenemistä.

Akun toimintavarmuutta voi parantaa myös ylläpitolaturilla tai jälkiasenteisella akkulämmittimellä.

- Akkuongelmat, ovien lukituksen jäätyminen, lukitusjärjestelmän vikaantuminen tai kauko-ohjainavainavaimen paristojen loppuminen ja polttoaineen jäätyminen ovat yleisimpiä pakkasten aiheuttamia syitä siihen, että meidät kutsutaan paikalle. Myös sähköiset ohjaustehostimet ottavat melko usein itseensä kovilla pakkasilla. Harvinaista ei ole sekään, että sisäpuhaltimen jäätyminen huurruttaa ikkunat umpeen eikä matkaan voi lähteä, Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen luettelee.

- Ylläpitolaturi on hyvä väline akun varaustason ylläpitoon ja akun lataamiseen. Varsinkin lyhyitä matkoja ajettaessa akku kannattaa välillä laittaa lataukseen, vaikka se olisi aivan uusi, Oksanen neuvoo.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin tuo mukavuutta ja vaivattomuutta pakkasaamuihin, mutta sekin käyttää akusta virtaa.

Autolla tulisikin ajaa lisälämmittimen käytön jälkeen vähintään yhtä kauan kuin lämmitin on ollut päällä, jotta akku ehtisi latautua, tai käyttää ylläpitolaturia.

- Pelkkien lyhyiden matkojen ajamista kannattaa joka tapauksessa välttää. Esimerkiksi dieselautojen hiukkassuodatin puhdistuu vasta pidemmässä maantieajossa. Jos suodatin tukkeutuu, edessä voi olla kallis huolto, Oksanen sanoo.

Talvikeleillä auton polttoainesäiliötä ei pidä ajaa aivan tyhjäksi, sillä tyhjään tankkiin kondensoituu vettä, mikä voi jäätyessään aiheuttaa ongelmia. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei myöskään toimi, jos tankissa ei ole riittävästi polttoainetta.

- Myös kaasukäyttöisissä autoissa kannattaa huolehtia siitä, että bensiinitankissakin on tavaraa, sillä se auttaa käynnistämisessä. Sähköautoissa pitää tietenkin huomioida, että kovilla pakkasilla toimintamatka supistuu huomattavasti, Oksanen muistuttaa.

Matkan katkeamiseen kannattaa joka tapauksessa varautua, vaikka olisikin tehnyt ennalta kaikki varotoimenpiteet.

- Pakkasella auto kylmenee todella nopeasti, jos moottori sammuu. Lämmintä vaatetta kannattaa olla aina mukana, vaikka olisi menossa vain töihin toimistolle. Autossa on oltava heijastinliivit jokaiselle matkustajalle siltä varalta, että autosta pitää nousta ulos. Jos auto jää tienvarteen, pitää varoituskolmio jaksaa viedä riittävän etäälle autosta varoittamaan takaa tulijoita, Oksanen luettelee.

- Ja tietenkin puhelimessa pitää olla virtaa ja tallennettuna avustusnumero, josta apua voi tilata paikalle.